Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

26 December 2020

Hamzah Positif Covid-19 (Part 2)

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 

:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Ni link Part 1.

Ok, dah hari Selasa, 15 Disember 2020.

Bangun awal pagi, siap-siap nak ke KK Meru. 

Sampai di KK Meru, tak ada arahan, atau sebarang papan tanda. "Kat mana nak buat swab test?"

Check-in MySejahtera, tanya petugas di kaunter depan KK. "Puan belakang sikit. Jangan rapat-rapat ya."

1 meter, guys! Tapi almost 3 meter aku rasa sebab aku kena menjerit untuk bercakap, lagi-lagi kena cover facemask.

"Saya kena buat swab test sebab close contact to positive patient. Nak kena tunggu kat mana ya?"

Sebab takkan berkumpul tunggu ramai-ramai dengan patient biasa yang ada appointment di KK tu?

"Puan pergi ke khemah kat belakang tu ya. Tunggu situ."

Kami ke belakang. Khemah yang mana satu? Ada tiga khemah. Nak tunggu yang mana? Kat Avisena semalam terus ke khemah tepi lobi, buat swab test.

Imam pergilah tanya jelas-jelas apa nak buat. "Tunggu je kat khemah tu."

Blurr sekejap. Dengan kekurangan kerusi kat tempat menunggu, maka kami berdiri saja di khemah.

Dekat 30 minit juga berdiri, baru ada seorang petugas datang dekat. Tanya nama seorang demi seorang dan semak dalam senarai yang dia ada.

"Tunggu kat sini dulu ya. Nanti nama panggil, pergi ke khemah sebelah."

Tunggu lagi. 45 minit macam tu?

"Mohd Nur Imam."

Kami sekeluarga terus ke depan, menuju ke khemah sebelah. 

"Ok, beratur sini ya, bagi IC semua."

Aku hulur IC. Depan kami seorang perempuan dan 2 anak kecil. Anak sulung macam baya Hamzah. Anak kedua nampak tak sampai 6 bulan lagi.

"Suami puan ada?" tanya petugas kepada perempuan dengan dua anak kecil tu. Sebab anak sulung perlu di pegang kuat. Dalam masa sama anak bongsu perlu didukung juga. 

"Tak ada. Suami yang positif."

Allah. Kesian dengar. Seorang petugas tolong dukung si bayi. Si ibu pegang si sulung untuk swab test. Meraung lah anak tu. Hamzah dah menyorok belakang aku.

Selesai si sulung, giliran ibunya. Kemudian terakhir baru si bayi.

Kemudian turn kami sekeluarga. Mula dengan Fateh, Melor, aku, Imam dan last sekali Hamzah. Sebab tahu dia akan meraung. Fateh dan Melor alhamdulillah baik-baik saja. Diorang kata sakit sikit. Boleh tahan lagi.

Sampai kat Hamzah, dia lari keluar dari khemah, "takutttt!!!".

Berlari laa mengejar dia. Alahaii budak ni. Dah tangkap dia, aku peluk kuat-kuat. Beberapa petugas pegang tangan, kaki, dan kepala dia.

Settle.

Lepas habis swab, "kena pergi mana ya?"

"Tunggu je kat khemah tadi."

Kami punya tunggu, punya tunggu, punya tunggu, nampak khemah satu lagi ada orang makin panjang beratur.

"Dorang beratur tu untuk apa?" tanya kat orang sebelah.

"Oh, untuk yang nak potong gelang rasanya. Tadi dorang suruh tunggu sini je lepas swab."

Tunggu lah lagi sampai 1 jam setengah juga la. Dah menginjak tengahari, dah makin panas. Budak-budak dah tak keruan. Lapar la, haus la, panas la, peluh la pakai mask. Huuurrrmmmm.

Aku tak puas hati, aku pergi ke tempat orang beratur tu bertanya, "ni beratur untuk apa ya?"

"Saya pun tak tahu. Diorang kata beratur, saya beratur je la."

Erkk..

Aku pergi ke petugas yang tengah busy menulis-nulis.

"Maaf tumpang tanya. Lepas buat swab test kena beratur kat sini ke?"

"Ya, Puan. Lepas swab test beratur kat sini."

Allah... masa tu aku tahannn je sabar. BERATUR weyh. Bukan tunggu dalam khemah! Dah berapa kurun pula aku dalam khemah tadi menunggu. Aku dah agak nak hilang sabar.

Dah berapa bulan Covid-19 ni ada kat Malaysia? Takkan satu papan tanda pun tak ada kat tempat prosedur swab test? Takkan seorang petugas pun tak jelas tentang prosedur yang HARI-HARI mereka buat. Kalau penat nak layan orang asyik bertanya, buat lah papan tanda, carta alir prosedur. Ni semua orang terpinga-pinga tak tahu nak ke mana. At least kat khemah swab test tu tulis laa Ruang Menunggu Covid Test, semua orang faham. Tak payah nak buat papan tanda fancy-fancy. Print, laminate, settle. 

Aduhhhhhhhhhhhhhhhhh!

Aku pun beratur lah kat lingkaran yang dah macam ular panjangnya tu. Imam text, "kena beratur ke?"

"Ya. Kena beratur. Kalau dari tadi beratur, dah settle dah ni."

Imam ambil giliran beratur. Dia suruh aku duduk kat kerusi dengan anak-anak. Yelah, aku bukan boleh nak berdiri lama-lama.

Budak-budak dah bising laa, Lapar, haus, panas, berpeluh. Tengok jam dah nak dekat 12 pm. Dari 9 am dah duduk khemah tu.

Lepas dah dekat turn beratur tu, kami pun ramai-ramai pergi kat Imam. Petugas akan minta IC, dia tulis kat satu surat arahan kuarantin. "Sampai 25 Disember 2020 ya. 2nd test pada 24 Disember 2020".

Kami sekeluarga terus dipakaikan gelang. Orang kita selalu panggil 'gelang pink'. Tapi kami dapat gelang putih. 


Prosedur KKM, akan buat 2 kali test untuk benar-benar pastikan dah tak ada virus Covid-19 dalam badan. Sebab katanya kadang ada yang lepas 5 hari baru tunjuk simptom, ada yang selepas 10 hari. Jadi kena buat test 2 kali.

Eh tak sampai lagi ya part Hamzah positif? Tunggu next part. Tata!

Link Part 3.

No comments:

Post a Comment