Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label suami. Show all posts
Showing posts with label suami. Show all posts

18 October 2012

PD : what a day

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Week 5

semalam teruk sangat rasanya mood dalam badan ni.

kejap ok. kejap tak. asal boleh marah rasa nak marah orang saje. lepas tu tiba-tiba menangis.

start dengan nak marah dengan orang-orang kat office. dah rasa nak meletup dah masa tu.

lepas tu masa drive balik kerja semalam (malam & hujan), tengah nak masuk simpang, teksi kat belakang hon tak berhenti. sabarlah aku tengah tengok kereta kiri kanan ni!

suddenly takut. takut nak masuk line kiri ke kanan ke. tak nampak. nampak lampu-lampu kereta tapi tak boleh nak anggar jarak kereta. sangat teruk keadaan masa tu! bawa kereta 40-60km/j sahaja sambil nangis-nangis. call suami tak angkat. dia tengah solat maghrib kot. then he called me back. nangis-nangis mengadu. aduhai!

then tiba-tiba stuck dekat simpang empat yang dekat dengan rumah. stuck di tengah-tengah simpang dan i don't know what to do! semua orang pun honked me dan rasa takut yang amat masa tu, Allah je yang tahu.

sampai rumah terus solat maghrib dan tunggu suami balik. tertidur. letih. letih sebab layan mood tak menentu.

he safely arrived home then hugged me. tight. tiba-tiba saya nangis and ya Allah kenapa cengeng sangat ni?

i read, memang early pregnancy ni mood tak menentu. tapi tak sangka sampai macam ni sekali. dahsyatnya.

dan pagi ni perut cramp. datang office pun lewat sikit. nak bagi cramp reda.

rasa nak letak benda ni kat belakang kereta.


dengan harapan tak kena hon banyak-banyak kali lagi.

serius!


16 October 2012

Lepas Ni Blog Ni Jadi Blog Mak-mak La...

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

ingat lagi entri ini?


1 line sahaja.

supposedly my period for this month was on September 12. tapi hari ahad (14 September 2012) masih tak ada tanda nak period.

i told my husband. but he said, "tak payah lah beli pregnancy test dulu. nanti jadi macam hari tu. rupa-rupanya period sayang lambat."

tapi tapi tapi that was I yang salah kira my expected period date!

ya, before I continue, just to share with kawan-kawan yang belum kahwin, hormon dalam badan kita akan berubah lepas kahwin. like mine, sebelum kahwin, my period cycle 28 days. tapi lepas kahwin berubah jadi 32 days. sebab tu masa awal-awal kahwin hari tu period lambat saya dah, oh oh oh saya pregnant ke lalu terus beli pregnancy test lalu jadilah perkara seperti gambar di atas!

macam mana nak kira period cycle? selalunya kita boleh observe dalam masa 2-3 bulan. catat first day period untuk bulan pertama. lepas tu tunggu next month when will be your first day of period. kira dari first day period bulan pertama, sampai first day period bulan kedua, ada berapa hari. observe next month pula. adakah kitaran cycle day tu masih sama jumlah hari? then your kitaran adalah regular. so you boleh predict when will be your next month period date.

eh, paham ke tak ni?

buat-buat paham sudah lah ek?

dulu tak ambil kisah sangat pasal benda ni semua. macam boleh agak-agak. kalau bulan ni period on 12, next month will be 10 or 9. 

tapi if dah kahwin, period cycle ni kira penting juga. lagi-lagi kalau u guys memang merancang untuk dapat anak cepat. from your cycle day ni you boleh calculate ovulation date. 

Ovulation Date? ya, tu tarikh jangkaan ovum keluar dari tiub falopio. eh, jap. ovum ke ovul tah? tapi telur yang nak disenyawakan tu lah kan.

kiranya possibility untuk pregnant agak tinggi lah if bersama suami on that date. 

plus rezeki.

if Allah kata, dah tiba masanya untuk amanah ni diberi, sampailah ia.


ok kita sambung cerita between Puan Ya dan Encik Im.


Hari Ahad, di office saya.

Encik Im : ok lah, balik dari office nanti kita beli kat farmasi tu, ok?
Puan Ya : ok. tapi any result pun kita redha, ye?
Encik Im : ok. tapi nanti membazir RM10.
Puan Ya : kita perlukan kepastian. kalau negatif ok. kalau positif pun ok.

lalu kami beli juga home pregnancy test. yang paling murah, ok? RM9.90. hari tu beli sampai dua. kali ni rasa macam beli satu aje dah. plus keyakinan dalam hati tu tinggi. sebab kali ni saya dah kira betul-betul expected period date saya. dan saya yakin. chewah. confident level kena tinggi. haha.

dan sampai di rumah, suami suruh cek.
"pergi lah check, yang. tak boleh ke check waktu malam?"
"tak boleh. kena tunggu esok pagi. kalau check sekarang nanti tak accurate. penat-penat beli mahal-mahal."

malam tu saya tak boleh tidur. pukul 3, pukul 4, bila nak pukul 6 ni? pukul 5. ah, dah lah. baik bangun buat apa-apa yang patut. sebelum masuk bilik air, buka handbag, keluarkan pregnancy test, baca instruction. eh, dia tak sediakan mangkuk untuk kencing ke? susah lah gini haih. patut pun murah. 

dan. lepas buat apa yang perlu, berdebar tunggu result dalam toilet. suami relax tidur lagi.

sikit-sikit.

warna merah tu muncul.

eh, jap. sebenarnya if positif line dia satu ke dua?

tiba-tiba jadi konfius.

masuk bilik, baca semula instruction.

aaaaaaaa........

"abang, abang. bangun laaa.. tengok ni cepat!"


"haaaa???"

tak berkelip mata beliau. terus segar-bugar.

"betul ke ni?"

"entah. sayang tak salah tengok kan?"

"entah!"

sama-sama blur. apa lah laki bini ni, eh? lepas tu sama-sama baca semula instruction. satu-satu.

"eh, betul la!"

"ya Allah, alhamdulillah..."

and proudly to announce that my baby baru 5 weeks in my belly ^_^

doakan kami tabah hadapi saat-saat lepas ni, ok? doakan kami kuat.

:D

***************

doktor pesan, "hati-hati masa driving. buat masa ni tak perlu pergi jauh-jauh sangat. baby still belum kuat. jaga makan. jangan lewat makan. kalau rasa lapar, kunyah roti or minum susu."

yes!!! my husband can't say NO anymore if I said, "lapaaarrrrr...."


*****************



dan bakal ayah dah sediakan tabung simpan duit untuk akikah anak beliau.

Encik Im : kita dah boleh start beli baju baby ke?
Puan Ya : (hanya mampu ketawa) awal lagi lah abang... patutnya beli baju pregnant sayang dulu.
Encik Im : so raya tahun depan, kita raya KL lagi, lah?
Puan Ya : tengok baby keluar bila. :)

**********************

while i was driving this morning, my belly macam tegang and suddenly pinggang sakit (i have back pain history). secretly i whispered, "anakku sayang, ibu nak pergi kerja ni. sayang jangan nakal-nakal, ok?"

and and and suddenly the pain disappear! i told my husband and he just laugh at me! eh, at us! how dare he is!

he don't even know, inilah naluri antara ibu dan anak.

hahaha naluri you!

eh eh. baru 5 minggu baby dah understand semua benda ke?

wakakaka~

*********************

lepas ni blog ni jadi blog mak-mak lah, ye?

takpe, ibu muda lagi vogue gitu :) 

harap maklum!

^_^


p/s : kenapa orang sebut 'baby' not bayi? ada bayi dalam perut saya! howwww cumil ^_^





13 October 2012

Dia Ada Perempuan Lain?

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Puan Ya berbaring di katil. Jam sudah menunjukkan pukul 10.30 malam. Dia perlu tidur awal untuk persediaan mengajar esok hari. Sambil berbaring, dia mengambil telefon bimbit suaminya dan membaca mesej-mesej dalam dalam peti masuk telefon itu. Suaminya Encik Im sedang menonton televisyen di ruang tamu.

Puan Ya bermonolog sendiri.

Puan Ya : 'Awak'? Siapa pula 'Awak' ni?

Puan Ya terus membaca mesej dari 'Awak' itu.

'Goodnight, sayang. Abang baru sampai rumah..'

Dan Puan Ya terus membaca mesej-mesej lain yang nyata merobek hati wanitanya.

Lantas Puan Ya ke ruang tamu. Dia memerlukan penjelasan.

Puan Ya : Abang, siapa 'Awak' dalam handset abang ni?
Encik Im : Yang sayang pergi baca mesej dalam phone abang tu kenapa?
Puan Ya : Siapa dia ni, bang? Abang dah tak sayang saya ke?

Mereka bertengkar. Encik Im masuk ke bilik dan mengunci pintu. Puan Ya menangis.

Siapa 'Awak' ni? Puan Ya tersedu-sedu, kecewa.

Dalam sedang tersedu, Puan Ya membuka mata.

'Ya Allah, Astaghfirullah!'

Puan Ya memandang suaminya yang masih tidur di sebelah.

'Aku bermimpi rupanya. Nasib baik mimpi. Astaghfirullah...'

Puan Ya lalu memeluk suaminya, bagai tak mahu dilepaskan sampai bila-bila. Encik Im terjaga.

Encik Im : Kenapa ni? Kenapa mata sayang berair ni?
Puan Ya : Sayang mimpi abang ada perempuan lain.
Encik Im : Astaghfirullah, dah-dah. Tidur-tidur.

Diam. Mata Puan Ya masih berair.

Dalam diam dia berdoa janganlah mimpi tu jadi nyata!





11 October 2012

Yang Penting...

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Di satu petang yang hening, Encik Im menelefon Puan Ya,

Encik Im : Wah, sayang dapat duit extra boleh belanja abang malam ni?
Puan Ya : Boleh, boleh! Abang nak apa?
Encik Im : Tak ada lah. Gurau je. Abang hanya nak sayang sampai rumah dengan selamat aje.

Cair.

Maybe he is not romantic at all as I minta bunga pun tak paham-paham, but he has his way to show his love.

Melting.



<3 p="p">

16 September 2012

Beberapa Pilihan, Berhenti Kerja atau Tidak

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

baru-baru ni saya berdepan dengan beberapa pilihan.

beberapa.

sama ada untuk kekal dalam jabatan sekarang ni,

atau tukar jabatan,

atau sambung master secara part-time dan terus bekerja,

atau sambung master secara full-time maknanya berhenti kerja dan duduk johor nuuuuuunnnnn, tinggalkan suami di KL.

saya berbincang dengan husband, senaraikan pro and cons.

kat sini saya belajar satu benda baru.

dulu, saya tak pernah ada target dalam hidup.

like, seriously, saya tak pernah langsung letak target. saya hanya cuba buat apa yang terbaik pada masa tersebut. itu saya.

tapi, bila husband keluarkan soalan pertama, "sebenarnya sayang target untuk jadi apa?"

saya terdiam, kelu. sebab memang saya tak tahu apa yang saya target sebenarnya! what a life.



tak tahu mana hala tuju nak pergi sebenarnya.

"entahlah, sayang pun tak tahu nak ke mana sebenarnya..."

"habis tu selama ni sayang tak tahu apa yang sayang nak dalam hidup?"

jungkit bahu. "sebab sayang jenis terimaaaaa aje apa adanya..."

"habis tu sampai bila?"

"abang tolong lah pilihkan. mesti abang tahu apa yang terbaik untuk sayang."

hehe. teruk punya bini.

tapi tak. itu bukan sesuatu yang patut dilakukan. takpe, husband bantu saya buat jadual pro and cons semua pilihan yang ada. dan husband tokok tambah sikit tentang apa yang dia tahu tentang saya. maka terhasil lah satu keputusan.

dan saya dah putuskan sesuatu.

maka tunggu aje lah hasil keputusan tu.

hehe.

teruk. mulai sekarang, saya perlu letak target dalam hidup.

target akan membuatkan saya berusaha kuat untuk mencapai target saya.

target bukan dari segi kerjaya dan masa depan sahaja, target sebagai isteri, target sebagai anak, target sebagai hamba Allah.

target sebagai hamba Allah, tu paling penting. apa yang kita nak achieve, sebagai hamba Allah.

ye, kita ni hamba je. so kena ikut cakap Tuan.

ok?


:)


10 August 2012

Adopted Children

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

korang-korang semua dah tengok iklan ni?


first tengok, tangisan berjurai-jurai. cuba sedaya-upaya nak tahan. tapi tak boleh tahan. biarlah kat office pun, peduli.

second time tengok, masih menangis.

dah cukup. tak mahu tengok dah.

nanti menangis lagi.

hati jadi sayu. barulah terasa perasaan kanak-kanak macam ni.

kemudian ternampak berita tentang anak-anak yatim yang ditinggalkan di surau di area puchong.

terus call encik suami.

"jom pergi puchong."

"buat apa?"

"ada anak-anak yatim kena tinggal. kesian, bang. ada 18 orang.."

"ramainya! tapi apa yang kita boleh buat dengan budak-budak tu?"

diam. "emm, nak ambil anak angkat pun, nampaknya budak-budak tu macam dah besar-besar. kalau nak ambil anak angkat, biarlah boleh disusukan."

"sayang, kita baru 3 bulan kahwin. sabar, ye?"

diam lagi. saya teringin sangat nak jaga mereka.

bukan sebab saya belum mengandung lagi maka saya nak ambil anak angkat. tak. tak. tapi sebab hati saya tersentuh sangat. siapa nak jaga budak-budak tu? apa nasib diorang? kalau diorang tak dapat pendidikan yang baik, apa akan jadi dengan diorang nanti?

tapi saya pun bukanlah di tahap golongan yang berada yang mampu nak sediakan kemudahan untuk budak-budak tu.

suami kata lagi, "kita nak bagi makan apa, yang.. budak seramai tu. makan kita pun cukup-cukup bulan-bulan.."

saya sedih. saya nak tolong. tapi tak tahu cara. tak terfikir cara. saya hanya mampu berdoa. lemahnya saya!

bila sembang dengan rakan sepejabat, "jom lah kita buka tadika. atau nurseri. atau apa sahaja yang seangkatan. boleh jaga budak-budak tu."

"nak jaga seramai tu masih perlukan kos. makan minum sekolah."

kami diam. kenapa kami rasa terhalang di situ?

macam mana saya nak tolong mereka?


T____T



05 July 2012

Idea Deko: Master Bedroom

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

i'm very sorry readers. sangat banyak komen yang saya tak reply semula. saya tahu saya salah. maafkan saya, please *muka kesian* dan sebagai menebus kesalahan, mempersembahkan, entri yang panjang dan penuh dengan gambar! harap bersabar :)

sejak ada rumah sendiri ni, i mean, rumah sewa ni, dalam kepala ligat fikir nak cantikkan rumah. tu belum rumah yang betul-betul rumah sendiri tu. gamaknya berapa habis untuk renovate?

semalam ibu ayah baru hantar katil dan tilam dari bilik pengantin di rumah mereka ke rumah kami. ye, selama ni kami hanya tidur di atas toto.

ye, toto. yang nipis-nipis tu.

lalu bila barang kelengkapan rumah dah semakin lengkap ni, maka, sebagai seorang perempuan, haruslah dalam kepala duk fikir, inilah masanya untuk saya menghias sana dan sini. barulah home sweet home. tak adalah balik kerja nampak rumah kosong tak ceria lalu fikiran pun kosong, hati pun murung. ewah, pantun.

saya mulakan dengan target untuk ruangan bilik tidur kami. kenapa?

sebab pada saya bilik tidur adalah ruang paling penting. sebab, kami berdua bekerja. jadi, bilik tidur adalah ruang yang saya rasa patut diberi perhatian lebih. ruang untuk berehat, ruang untuk mengembalikan mood, ruang untuk menghilangkan stress.

lalu bila lakukan carian dalam google, alamak. sangatlah heavy, tak sesuai dengan ruang kecil rumah kami. dan lebih-lebih lagi tak sesuai dengan bajet kecil kami.


 pink ini lembut. rasa nakk cuba warna ni satu hari nanti.

 nampak klasik 

 menyala

suci


hai lah. geram tengok satu-satu.

tapi saya harus buat sesuatu yang dalam bajet saya. maka saya lakarkan draf untuk bilik tidur kami.

ye, betul, ruang rumah kami kecil sahaja sebenarnya. tapi cukuplah untuk kami berdua buat masa ini.


saya suka pergi IKEA (tiba-tiba). jadi haruslah rumah saya dipenuhi dengan barang-barang yang dibeli di IKEA. ada beberapa barang yang dah masuk dalam senarai saya. tengoklah hujung bulan ni atau bila-bila banyak duit baru shopping.

1. Pasu tinggi & bunga tinggi
- pada saya ini penting untuk mencantikkan dan menceriakan suasana. ini pilihan saya,

tinggi: 60 cm. 
ok lah tu.

bunga-bunga pilihan mungkin saya tak beli di IKEA. nanti saya survey mana-mana kedai bunga. sebabnya, bunga-bunga di IKEA mahal juga dan dijual sekuntum-sekuntum.




semua bunga dan daun ni ketinggian lebih dari 60 cm. harus lah kan. kalau tak, tenggelam dalam pasu. 

idea lain, beli sahaja bunga di kedai pengantin (walaupun pendek-pendek) then sambungkan dengan lidi supaya panjang. lidi tu haruslah tersorok dalam pasu.

nanti saya fikirkan mana yang sesuai.


2. Tingkap
saya mahukan blind. lebih mudah. tapi suami kata tak sesuai. maka saya perlu letak langsir. 

 bunga-bunga kecil. comel

 yang ni akan bagi efek ruang sempit rasanya


 saya suka yang ini. tapi harga.. dan ini untuk pintu. tak sesuai. atau boleh saja sebenarnya.


ini lebih murah tapi jarang. orang boleh nampak dari luar ni.


3. Rak Buku
kenapa?
sebab kami berdua memang kaki baca buku. ya.

suami sangat banyak koleksi buku (saya baru tahu), dan saya juga sangat banyak koleksi buku. lepas pindah rumah ni baru saya nampak koleksi buku suami yang banyaknya!

bukan sekadar buku, saya fikir ruang ini juga untuk menyimpan laptop dan segala perkara yang berkaitan.


ini rasanya terlalu tinggi



 mungkin ini lebih sesuai


4. Tikar / Carpet
harapan saya nak yang ini..



tapi mungkin akan end up dengan yang ini,


sebab saya sangat alah dengan habuk. haruslah encik suami tak izinkan saya beli karpet berbulu-bulu.


5. Almari
ini tak lain tak bukan saya memang dah chop yang ini!

yeah~ nanti kan, kat pintu tu kan, ada lah anak-anak yang bakal jadikan 'white board' diorang, kan? eheh.


6. Hiasan dinding
dari mula datang IKEA, saya sudah teruja dengan ini,
boleh bagi efek luas sebenarnya.

tapi saya rasa encik suami lebih suka letakkan kalimah Allah dan Muhammad di kepala katil kami.

sob sob sob. tapi mungkin boleh gabung bersama, kan? ^_^


7. Cermin
jatuh cinta dengan ini lah,
tapi rasanya encik suami tak bagi beli ni. aduhai.

selesai.

siap dah bilik tidur kami.

tehee~

perasan tak, hampir semua pilihan saya berwarna putih.

saya suka. sebab nampak tenang. balik kerja, tenang. berehat, tenang. putih = tenang.

bila nak masuk gaji ni? sebab gaji baru ni dah habis.

^_^


10 June 2012

Harga TV RM1299 uolls!

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

hah murah ke mahal? haih. bila dah berumahtangga lagi-lagi rumah sendiri ni, nafsu untuk bershopping membuak-buak ibarat coklat mencurah-curah turun ke ladang gandum lalu jadilah koko krunch!

ok.

habis nafas.

pada hari sabtu, semalam maksud saya, sedang mentelaah surat khabar harian, ternampaklah satu iklan yang membuatkan saya, oh wow! abang, abang jom pergi giant lepas servis kereta, jom!

lalu sebagai suami mithali, beliau pun membawa saya ke giant terdekat. dekat tak dekat sangat, dekat dengan rumah.

lalu berpinar mata saya melihat ini,


oh, abang, RM1299 untuk tv 42 inci tu murah jeeee.

lepas pusing-pusing, ternampak pula Samsung, 43 inci dan RM1299 jugeee...

adoi.

berpusing-pusing kepala kami suami isteri fikir yang terbaik. patut beli ke tidak?

siap list kan advantages & disadvantages.

bukan senang nak keluarkan ribu-ribu dalam keadaan ekonomi kami sekeluarga tak berapa baik sangat sekarang ni. ye, duit memang ada. tapi baaaanyak lagi benda penting dalam rumah tu yang perlu kami beli.

tapi, bila lagi nak ada duit banyak-banyak sedebuk macam sekarang lalu membeli barang paling mahal? kalau setakat barang-barang lain yang harga kurang RM500 macam boleh lagi kumpul sikit-sikit atau beli dengan duit gaji bulan-bulan.

so macam mana?

3-4 kali juga suami kejap bangun kejap duduk. sebab duit beliau juga yang akan keluar dan mengalir deras. bukan duit saya. hehe.

kami akhirnya memutuskan untuk...


"beli yang ini aje lah ye, sayang? beli besar-besar pun sayang bukan tengok tv sangat..."

samsung 21 inci.

bukan flat skrin.

haha. takpe. saya rasa hati saya lebih tenang pula lepas beliau putuskan untuk beli ini.

lalu encik suami beli ini juga untuk buat saya tersenyum lebih lebar.


 yeah, suami siapa yang gigih sangat ni?

lalu menjadi ini!

yay! saya gembira tak terkata lah hai...

kemudian jadi lah ia begini,


alamak, macam mana nak sorok wayar-wayar tu ye?

eh, kenapalah bantal tu ada kat situ?


xoxo,
Puan Nadia Havez

p/s: suami adalah controller supaya saya tak boros. terima kasih, suami! *hugs and kisses* eh eh tutup mata semua! ^.^