Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

19 September 2014

Trip ke Krabi (Part 2)

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Sebelum lebih banyak uratku putus, dan semakin banyak perkara-perkara indah hilang dari dalam otak ni, baik aku cepat-cepat taip supaya nanti tak lupa. Bila lupa, eh boleh baca balik kat blog. Sayangnya dulu masa trip pergi London & Paris tak taip terus dalam blog. Tengok sekarang dah lupa. Nanges aku. Terbiar gitu je pengalaman kat negara orang. Ye, jakun. Nak buat cane bukan senang dapat peluang gi Eropah free hoi! Dahlah baru lepas putus cinta masa tu. Ececece. Konon membawak diri lah tu. Kelas kaww bawak diri sampai London. Masa tu dah berangan dah, kalau tiap kali putus cinta, bawak diri pergi Eropah, untung-untung dapat pakwe baru muka iras-iras Fatih Seferagic ke kan.

Dah dah. Kau dah kawen.

Kata nak cerita pasal Krabi kan.

Untuk yang belum baca, ni Part 1.

So lepas sampai Krabi tu, kat airport kami lah yang paling lambat keluar. Airport Krabi agak not so friendly for infant & baby. Even kau bawak baby ke, bawak perut ke, beratur lah kau kat kaunter imigresen tu sepanjang-panjang alam. Kalau kat KLIA ke KLIA2 ke sure kau akan didahulukan. Hah tetibe aku rasa nak sujud syukur. Syukurlah Malaysia masih aman. Gitu trademark nye.

Alhamdulillah. No problem. Lepas. So kitorang kena tunggu kat tempat baggage claim tu sebab stroller diorang hantar sana. Tak ambik kat pintu flight.

Dan bermulalah perjalanan kami ke Pakasai Resort. Eh betul ke nama tu? Aku lupa. Tengok, nama resort pun aku dah lupa. Belum beranak dua ni. Banyak betul urat putus.



Aku tak tahu lah kenapa si kecik ni suka bebenor main telefon. Habis dibawaknya telefon ni merata-rata kengkonon macam 'handphone'. Jenuh la kami laki bini kejap-kejap ngangkat fon ni jatuh. Telefon ni ada wayar nak oii.

Lepas check-in hotel dan settle kan apa yang patut, kitorang pun keluarlah ke first destination. Imagine eh, aku tak sempat breakfast pagi tu. Aku join makan fries Fateh je. Lepas tu kat KLIA2 sempat la aku grab roti hotdog yang harga RM6 seketul mahalnya yahampun tapi dah lapar kutelan jua. Tak sempat lunch sebab waktu lunch dalam flight. Lepas tu sampai resort dalam pukul 3.30 waktu Thailand. Pukul 4 dah keluar ke 1st destination. Pukul berapa aku nak makan ni weh? Tangan dah terketar-ketar ni.

Tapi perut, sila bersabar.

Sampai 1st destination, Tiger Cave Temple. Tak sempat ambil gambar kat sini sebab Fateh tengah tidur. Boleh pulak kan. Jadi terpaksa lah aku hanya mendukung dia ke hulu ke hilir. Lepas tu hujan renyai-renyai. Jadi membantutkan aktiviti. Aku duduk aje lah kat tempat berbumbung.

Malam tu aktiviti memasing. Jadi kami laki bini set lah timing jom jalan-jalan cari makan, dari pagi tak makan hoi! Imam lah paling kesian tak makan langsung. Aku ada juga curi-curi rasa fries Fateh masa kat airport. Dan juga roti seketul, kan. Orang kata kat Krabi banyak restoran halal. Jadi tanpa google, kami redah aje lah Ao Nang street tu. Acece sambil berpegangan tangan melihat pemandangan malam Krabi. Macam bebaru kawen pulak rasanya. Tetibe terdengar suara budak menjerit-jerit tunjuk sana-sini, eh lupa, kita dah ada anak lah, bang.

Spoil betul Fateh ni. Ibu ayah baru nak romantik romantik. -___-"

Tengah meredah tu nampak pula 'pemandangan' yang nak kata indah ke tak aku tak tahulah. Korang tengok aje lah gambar-gambar ni.

 Tak nampak eh? Jap. Dia nyorok.



 Hah tu dah nampak sikit. Kaler pepel.




 Halamak kabur!


Memang aku ni takde bakat nak jadi mamarazi lah. Semua gambar fail. Penat dah Imam tolong coverline. Oh, yang baju merah tu Imam. Tengah sorong Fateh.

Golongan 'MakNyah' sangat banyak kat tepi jalan tu. Diorang akan cakap, "take photo with me pleaseee.." Dan kau jangan hengat gambar tu free. Bayar hokay! Sebab tu aku ambik gambar pun curi-curi. Kang diorang tau aku amik gambar dorang, tak cukup tanah aku berlari kang. Dorang kejar aku sambil angkat skirt. Aku mana boleh angkat skirt!

Ada sorang tu sampai grab lengan aku, siap melutut bagai, "take photo with me pleaseeee..." Aku dah puas sorri sorri sorri sampai aku tunduk kepala buat tangan sawadikap tu adoi lah nye pun! Ko kena ada skill nak larikan diri. Imam dah jauh ke depan. Lepas 'ahkak' tu lepaskan tangan aku, Imam bisik kat aku, "Eiii ada lelaki lain pegang sayang.."

Nak nangis dah Imam kata gitu. Tak rasa macam lelaki pun walhal memang sohih lelaki adoiii.. Kulit flawless putih melepak, cantik jelita kalah Neelofa. Dah apsal tetibe masuk Neelofa ni. Oh, sebab Kak Pitta kata aku gelak macam Neelofa.

Korang jangan gelak.

Setelah hampir 20 minit berjalan, kitorang pun jumpalah restoran Muslim. Kalau korang duduk kat Ao Nang, korang cari dekat depan McD. Situ banyak restoran halal.

Restoran kitorang pergi tu tak macam kat Thailand pula rasanya. Pekerja kat situ cakap bahasa Kelantan, dan yang makan kat situ SEMUA orang Malaysia. Mana aku tahu? Dah aku dengar memasing nyembang. 

Hajat di hati nak makan kat sana. Sekali Fateh buat hal daa.. makanan belum sampai dia dah meronta-ronta nak berjalan-jalan. Kasut dia tertinggal kat hotel. Dia punya meronta sampai tahap uncontrolable. Last-last Imam decide kita tapaw aje lah. Total makan kami malam tu 320 Baht. Mahal jugak la untuk 2 orang pada aku. Aku nampak portion nasi dia sikit, aku minta tambah 1 lagi bungkus nasi putih. Kena tambah 20 Baht. Lebih kurang RM2.

So kitorang balik semula ke hotel. Dah lah lapar gila! Dah nak dekat pukul 10 malam waktu Thailand korang bayangkan kat Malaysia dah pukul 11 weh! Terpaksaaa.. Dalam perjalanan tu Fateh dah tertidur dalam stroller. Sampai bilik je dia terbangun. Tau-tau je makan time.

Kitorang makan Tomyam Gung.. ke tomyam kung tah.. gitulah dia. Pastu Sup Hayam (untuk Fateh), kangkung belacan, dan nasi 3 pinggan.

Kedua laki bini dan anak mereka mentekederah makanan tersebut sehingga licin.

Al-maklum, qada' makan katanya. Puasa pun tak buka pukul 10 malam. Rasa macam sedappppp gila makanan malam tu.

Ke sebab kitorang memang monster kelaparan?

... bersambung ...

No comments:

Post a Comment