Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

18 April 2014

Tips jika baby-baby anda tak mau makan.

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::



Salam dan hai semua! Lama tak jumpa. Ewah. Macam pergi oversea gayanya. Tak ke mana pun, ada je kat sini. Sibuk sikit. Uruskan perniagaan dan hurmmm baru start kerja baru (ni nanti I cerita kat post lain entah macam mana boleh letak jawatan Housewife).

Belum dapat title pegang lagi jawatan surirumah sepenuh masa tu untuk jangka masa yang lama. Takpe, insyaAllah satu hari nanti!

Berbalik kepada tajuk. Faham-faham je lah selama hari ni cikgu-cikgu kat nursery yang suapkan Fateh makan. Kalau Sabtu Ahad pun biasanya sama ada kami keluar atau kat rumah atok dan uwa Fateh, diorang yang rajin melayan Fateh. Ni bila dah full time jaga anak sendiri, baru nampak perangai sebenar dia.

Biasa dia ni!

Fateh susah nak makan apa yang saya masak. Dua tiga hari pertama saya rasa ok je kot. Lagipun dia tengah demam masa tu. So saya bagi alasan, dia demam tu yang tak selera makan. Tapi masuk hari keempat, saya dah pelik. Fateh dah tak demam pun tapi tak mahu makan. Bila disua makanan, dia geleng kepala atau kalau tak pun dia tepis pinggan.
Ibu masak tak sedap ke Fateh?

Kecik ati.

Tapi cikgu-cikgu dia kata dia kuat makan (macam ibu dia) so dengan rasa tak puas hati, saya pun google. Kenapa baby tak mahu makan.

Baby tak mahu makan ada beberapa sebab:-
1. Tak sihat
2. Dah bosan

Haha. Dua tu je lah yang dapat saya simpulkan.

Jadi macam mana cara nak atasi?

Saya cuba resepi lain. Guna resepi dalam blog Dr Halina. Tak menjadi juga. Aih.. saya ni dah hilang skill memasak ke?

Tiba-tiba saya terjumpa sesuatu dalam Google (ye, Google adalah bestfriend saya. Have I mentioned that?), try not to blend too smooth. Maybe your baby wants to try new texture.

So the next day I blend bubur Fateh a bit lumpy. Not lampi ok? Tu lambat pikap (baca: pick up). Fateh belum ada gigi tu yang selama ni blend smooth.

And try to feed him.

Try

Try

And walaaaa! Berjaya!

Habis satu pinggan bubur.

I am now a happy mom. 

Plus Fateh dah mula makan 3 kali sehari. Masa kita makan malam dia pun nak join. Kalau tak nanti dia marah.

Betul-betul kuat makan ikut perangai ibu dia. -_-“
 

No comments:

Post a Comment