Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

30 September 2011

Tips Redakan Resdung

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

hai hai hai! rajin pula i nak bagi tips mengetips bagai ni kan. well, semua tips yang terkandung dalam blog i ni adalah pengalaman i sendiri. so depends lah uolls~ nak ikut ke tak. tak rugi. eheh.

straight to the point. tak perlu nak mukadimah pepanjang. ni pun dah cukup panjang sebenarnya, kan?

i memang ada resdung yang teruk juga lah. eh, resdung ke? bersin tiap-tiap pagi, hidung gatal-gatal kalau kena habuk, tak boleh kena bulu kucing, aaaa yang seangkatan macam tu lah kan, tu resdung kan? hee~

sebelum ni i pernah pergi sana sini untuk buat rawatan resdung ni. kalau uolls~ pernah buat rawatan resdung, most of them akan buat rawatan yang keluarkan hingus what so so dari hidung siap keluar ulat bagai. ok, i tak kata rawatan tu semua tak bagus, ok? kang i kena sue dengan pengamal perubatan macam tu pula kang.

i pernah jalani pembedahan telinga, so i rasa i tak sesuai buat rawatan resdung secara tradisional tu. since rawatan tu akan buat i terbersin-bersin dengan lebih kuat, tanpa henti dan menyebabkan telinga i yang 'second hand' ni rosak, so i perlu cari alternatif lain.

i just share with you guys, experience yang i ada untuk overcome sedikit, i repeat, SEDIKIT, masalah resdung i ni.

rahsianyaaa... jeng jeng jeng...





WUDHU'!

haa.. caya tak? caya tak?


dulu, i selalu ambil wudhu', ambil part-part wajib je. ada 6 rukun wudhu' kan? hah, ingat tak? start dengan  niat, muka, tangan, kepala, kaki, tertib. i tak pernah nak ambil port pasal anggota wudhu' yang sunat. sebab masa tu, i sakit telinga kan. so i fobia nak basuh telinga masa ambil wudhu'. sudahnya, semua anggota sunat i tinggalkan aje.

then satu hari tu i terfikir, Allah sentiasa membuat sesuatu perkara tu ada hikmahnya. tak akan Allah jadikan atau perintahkan sesuatu tu atas sebab sia-sia, kan? believe me!

di satu pagi yang indah dan cerah, eh bukan cerah. kalau cerah tu maknanya dah subuh gajah. i tanamkan azam dalam diri, start hari ni, i nak ambil wudhu' campur sekali dengan anggota yang sunat.

start dengan basuh tangan sampai pergelangan tangan, kumur, hidung, dan semua-semualah sampai complete wudhu' i. cuma tang hidung tu i concern lebih sikit. i sedut air yang i tadah dari tapak tangan dan hembuskan semula. mula-mula memang takut. i takut sebab i fikirkan telinga i. kalau sempat air tu masuk ke telinga melalui hidung, bekas pembedahan i akan ada jangkitan kuman. risau! tapi i tawakal.

selain sedut-sedut tu, i amalkan basuh hidung sebersih-bersihnya tiap kali ambil wudhu'. mula-mula praktik benda-benda ni semua, i memang terbersin-bersin dalam bilik air. rasa macam bergegar juga lah telinga ni. tapi lama-lama, satu perubahan i dapat rasakan.

percaya ke tak, i yang dulu selalu terbersin waktu pagi, now dah tak terbersin! eh, magik? haha. ye, magik. hikmah yang Allah turunkan.

so, peringatan untuk kita semua ni lah kan, ingatlah, apa yang Allah jadikan dan perintahkan tu, PASTI ada hikmah di sebaliknya. ada sebab kenapa Allah buat begitu begini dan begitu. tinggal kita nak percaya ke tak je. ingat rukun iman, kan?

k, till meet you guys. daa~

^_^

2 comments:

  1. Salam dear, good sharing. :)

    yezaa.. we'r facing the same problem.hehe.

    dulu zaman sekolah i selalu bersin pagi, then i stop minum susu lembu, alhamdulillah ok.

    sama la, sebab fobia bersin pag2, i tak buat jugak sunat2 tu.hehe. Lepas ni kena try amalkan la....walaupun tak minum susu lembu, tp deria bau dah tak kuat macam dulu. isk2

    ReplyDelete
  2. w'salam dear hanin :)

    oh oh.. ni pun jenis bersin pagi-pagi ke? teruk kan.. sob sob sob..

    hanin ada alergik susu lembu ke? deria bau ni, eh, sama lah.. pun dah tak berapa nak kuat.. sob~!

    ReplyDelete