Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

12 April 2013

Buku Merah Jangan Lupa Bawa!

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

susulan dari entri yang lepas, pasal slipped disc tu, ramai yang bagi komen, mendoakan dan bagi semangat.

thanks kawan-kawan! yaaa hidup harus diteruskan, yay!

ok, enough. jangan berperangai macam kanak-kanak. tahu lah ada kanak-kanak dalam perut. duh!

ok, dah bakpe banyak sangat ok di permulaan ayat ni? baiklah, baiklah kita tukar kepada baiklah. semua yang mengandung, yang check up kat klinik kerajaan, sure ada buku merah, kan?

ye, buku merah jangan lupa bawa moga-moga belum tamat tempoh, cewah menyanyi chakpong lak dia. tersedak hanin -_-"

kalau tak buku merah pun tak kisah lah warna apa asalkan buku yang merekodkan kesihatan ibu & baby sepanjang tempoh kehamilan. bakpe la dia panggil buku merah walhal kaler pink. patutnya panggil buku pink.

mula-mula saya ceritakan pengalaman saya buat buku merah ni, ok?

dekat dengan rumah sewa sekarang ni, ada sebuah klinik kesihatan yang baru dibuka yang teramatlah cantiknya. namanya klinik kesihatan cheras. maka oleh sebab saya tinggal berhampiran kawasan tu, maka haruslah saya book untuk check up setiap bulan di situ.

makanya puaslah saya menggoogle nombor telefon klinik itu. yaaa, sebagai persediaan, saya nak call dulu untuk tanya what to bring along kang main sergah je dokumen tak cukup buat penat je -_-"

google punya google tidaklah kejumpaan nombor telefon klinik itu. maka saya pun cuba telefon klinik kesihatan bandar tun razak. konon sebab, eh, dekat juga klinik tu dengan rumah.

nurse : hello, klinik ibu & anak bandar tun razak
saya : hello, saya nadia, saya nak tanya lah. saya dalam proses nak buat buku merah. macam mana ye? perlu ke saya datang klinik terus atau macam mana?
nurse : puan tinggal di mana?
saya : di taman *****
nurse : oh, kalau puan tinggal di situ, puan kena check up di klinik kesihatan cheras.
saya : oh, ye ke? kalau macam tu, boleh bagi saya nombor telefon klinik kesihatan cheras?
nurse : (bagi nombor)

hah, see? kita hanya boleh check up di klinik kesihatan yang cover area rumah kita. even saya rasa klinik bandar tun razak tu pun tak ada lah jauh mana, tapi still, kena pergi klinik yang cover your area.

unless, u prefer to check up at private. den tak mampu heh!

lepas call klinik kesihatan cheras, dia suruh datang untuk set tarikh appointment. huh, datang hanya semata-mata untuk set tarikh appointment? nak buat cemano kan? dah nak bondo free, terimo je lah kan?

then I went to klinik kesihatan cheras. dia bagi tarikh appointment next week dan list of documents needed.

here the list:
- your IC
- your husband's photostat IC
- sijil kahwin
- bil elektrik / air terkini (this is to confirm your living area covered by the clinic)





bila kena buat buku merah ni?
bila-bila.. bila-bila dah confirm mengandung insyaAllah. macam saya hari tu, dah 2 kali pergi check kat private clinic, then minggu ke-8 buat buku merah. selalunya minggu ke-8 dan ke atas la dah boleh buat buku merah.

apa pentingnya buku merah ni?
- ada sesetengah orang tak prefer pun untuk check up di klinik kerajaan, selalunya sebab layanan & servis. its up to you guys. nak pergi klinik swasta pun boleh tapi sila sediakan poket yang tebal. dua kali saya pergi private clinic, dua-dua kali kena caj more than RM100. tak sanggup makkk. so untuk cheapskate macam saya, sila lah buat buku merah.
- buku merah ni selalunya amat berguna masa emergency. 40 minggu tempoh kehamilan tu sangatlah panjang walaupun kita rasa macam, eh, sekejapnya? jadi dalam masa 40 minggu tu ada banyak posibiliti boleh berlaku. untuk sesiapa yang alhamdulillah tak ada problem sepanjang kehamilan, tahniah. tapi untuk mengelakkan apa-apa yang buruk di masa akan datang, buku merah ni penting!

kenapa?
- sebab kalau tiba-tiba ada kes yang tak diduga, contoh macam tetiba kena masuk emergency, sebab tumpah darah atau apa-apa komplikasi pada ibu @ baby, so buku merah tu amat perlu untuk hospital mana-mana yang kita pergi emergency tu, tau keadaan kita sepanjang tempoh kehamilan. dah nama pun emergency, kita tak boleh expect, kat mana emergency tu akan berlaku. mungkin masa kita tengah bercuti nun jauh kat sabah sarawak? jadi kita tak boleh nak mengharap kita dapat ke klinik @ hospital yang biasa kita buat check up.
- ada juga private clinic yang akan bagi sort of rekod pemantauan sepanjang kehamilan. kalau ada rekod tu pun, dah ok sebenarnya. cumanya, kalau ada any complication masa nak bersalin dan private hospital @ clinic tak boleh handle, diorang transfer ke govt hospital, tahan telinga aje lah ye kalau tetiba kena marah @ perli dengan nurse?

jadi, pastikan ada buku merah @ any rekod sepanjang kehamilan. make sure bawa dalam handbag setiap masa! eventhough kita macam relaks takde problem but anything can happen kat orang mengandung ni. macam-macam benda yang dikategorikan sebagai EMERGENCY boleh berlaku.

so, till then pasal buku merah ^_^v







No comments:

Post a Comment