Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

20 January 2015

Fateh Wean Off

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Lepas kena serangan asthma yang dahsyatnya hari tu, aku terpaksa bagi Fateh susu formula. Secara rasminya awal November hari tu. Sebab? Susu aku kering yang teramat. Aku pam tak sampai setengah oz. Aku memang dah kuatkan semangat. Buat segala yang mampu. Dan aku bukan jenis senang patah semangat. Tapi bila tiap kali pam rasa sakit yang amat, aku sendiri rasa tak ada susu pun mengalir, dan sampai tahap berdarah masa pam, so aku tahu, aku perlu berehat dan stop susukan Fateh.

Satu lagi sebab Fateh sentiasa tak puas hati kalau menyusu. Sampai digigitnya lahhh sebab geram susu tak kelaur. Kesian dia. Jadi, atas nasihat dan kebenaran Imam juga, aku buat keputusan, untuk bagi Fateh minum susu formula.

Mulanya kami start dengan susu kambing Wildan. Demi nak membiasakan anak dengan perisa asli, aku beli yang original, bukan perisa coklat. Alhamdulillah, Fateh suka sangat susu Wildan tu.

Bila Wildan habis, Imam belikan Mamalicious (ke Mummylicious?) pula sebab budak office dia jual. Tapi malangnya Fateh tak suka susu tu. Baru hisap 2, 3 kali, dia lempar botol jauh-jauh. Bila aku rasa susu tu, susu tu rasa manis. Spot yang tertumpah dek susu tu pun akan didatangi semut. Wildan macam rasa berlemak-lemak berkrim macam tu. Lebih kurang rasa susu ibu. Mungkin sebab tu kot Fateh tak mahu Mamalicious (@ Mummylicious).

Oleh sebab Fateh taknak susu tu, aku beli lah Dutch Lady untuk umur 1 tahun tu. Tu pun dia tak nak. Sampai pengasuh Fateh kata, "Fateh suka ambil susu Adam. Kalau Adam tak habis, dia yang habiskan." Adam, anak asuhan pengasuh Fateh tu juga, minum Dugro.

Maka, kami pun buat keputusan beli Dugro untuk Fateh. Alhamdulillah sampai sekarang Fateh sesuai dengan susu Dugro tu. Berak ok, tak cirit-birit, perut pun ok. Fateh pun minum habis 1 botol panjang tu, alhamdulillah. :)

Ada 1kali tu aku bagi Fateh minum S-26, susu sepupu aku yang baru umur 2 tahun tu. Fateh suka, tapi esoknya dia cirit-birit. Ok. So kekal aje lah dengan Dugro. Lagipun Dugro tak mahal, alhamdulillah.

Oleh sebab Fateh dah mula minum susu formula, maka aku kena pastikan diet harian Fateh cukup nutrisi seimbang. Alhamdulillah Fateh makan sayur. Sejak dia kecil memang hari-hari aku letak sayur dalam makanan dia. Sekarang, aku bagi juga 1 sudu Scott Emulsion yang warna putih tu. Semoga dia mendapat khasiat yang cukup.

So far Fateh ok minum susu formula. Cuma bila nak tidur tu, dia masih nak menempel kat aku. Dan kalau tengah baring minum susu pun nak aku baring sama kat sebelah dia. Ingatkan lepas minum susu botol ni, boleh lah free sikit bergerak. Rupanya tak! Sama je lah macam aku susukan dia, cuma kali ni botol yang suapkan. Aku? Kena peluk Fateh sambil dia menyusu.

-____-"


1 comment:

  1. Assalamualaikum awak.. sheila pun dah kurang susu badan skrg. jenuh gak pam setengah jam keluar 2oz je. even Adam da campur fm, still juga sheila pam kat ofis. semoga dipermudahkan segalanya ~~~

    ReplyDelete