Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

24 April 2015

Pregnant Mommy & Slipped Disc (Part 2)

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Part 1 ada kat sini.

Mungkin dalam Part 1 tu tak ada cerita menyuluruh macam mana aku survive mengandung dalam keadaan slipped / herniated / prolapsed disc ni. Tiba-tiba ramai pula tanya macam mana aku survive. So demi menjawab semuanya, aku buat satu entry khas, deh? Untuk makluman, aku slipped disc level L4, L5, S1. So ada 2 disc yang terkeluar.

Untuk mengandung buat kali kedua ni, sekali lagi aku berpegang pada prinsip "setiap perempuan memang dicipta untuk mampu melawan rasa sakit bersalin. walaupun awak ada masalah slipped disc, tapi insyaAllah tak ada masalah bersalin normal"

Macam mana aku survive sepanjang mengandung 9 bulan?

Trimester Pertama
Untuk trimester pertama, mungkin tak berapa nak ada masalah sebab baby masih kecil. Jadi problem utama masa ni hanyalah morning sickness. Alhamdulillah mengandung kedua ni aku tak ada morning sikcness yang teruk. Hanya loya-loya tak selera nak makan tu biasa la.

Trimester Kedua
Masuk saja trimester kedua, kita akan start rasa tercabar. Sebab baby dah mula membesar. Lagi pulak lokasi slipped disc tepat di kawasan baby nak membesar tu. Sakitnya tuh di sini. Masa ni kau akan selalu rasa kebas kaki sebab baby dah mula tekan disc dan saraf tu.

Tips 1: Tinggikan kaki masa tidur.

Tips 2: Rendam kaki dalam air panas suam-suam kuku untuk redakan sikit sakit kaki tu.

Masa mengandung Fateh dulu, kedudukan uri aku kat belakang (posterior placenta), means uri tu macam kusyen support belakang aku dari dihentam Fateh. Tapi kali ni anterior placenta. Maka mengandung kali ni, aku lebih kerap rasa sakit belakang dan kebas kaki. Ada lagi tambahan, sakit kat bahagian tulang pelvis tu, macam tulang berselisih berlaga-laga. Yang sakit macam tulang pelvis berlaga tu aku tak ada tips nak kongsi sebab sampai sekarang sakit tu makin kerap menyerang dan aku tak boleh buat apa melainkan sabar, pasrah, dan redha.

Tak pe lah, aku letak jugak.

Tips 3: Sabar, pasrah dan redha bila suami tolong urut pun tak ada kesan apa-apa.

Trimester Ketiga
Ni lagi mencabar! Ruang dah betul-betul sempit. Macam aku sekarang ni, hampir tiap hari rasa macam menekan kat belakang tu. Aku dah susah nak berdiri betul-betul.

Tips 4: Banyakkan sujud! Kasi lamaaa sikit masa sujud tu. Kalau boleh, join solat sunat tasbih!

Tips 5: Posisi macam merangkak, tapi statik. Ko just gerak-gerakkan badan ke depan, ke belakang, ke depan, ke belakang.

Aku perasan kalau aku buat camtu, lega sikit lah belakang ni.

Tips 6: Sentiasa letak bantal kat belakang bila duduk. Terutama di office sebab kat office ko duduk superlama.

Tips 7: Get ready dengan hot pack everytime kau tiba-tiba kena serang kesakitan tu. Macam aku, tak hotpack. Jadi aku guna botol air Tupperware tu, isi air panas dan letak kat belakang badan.

Tips 8: Kalau boleh jangan duduk lama kat kerusi yang tak ada tempat sandaran.

Mudah-mudahan dengan tips-tips tak seberapa ni, lebih ramai lah isteri-isteri di luar sana yang ada slipped disc, berasa confident untuk mengandung dan melahirkan anak secara normal.


“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…     ( Al-Baqarah: 286)

Jadi, sentiasa berdoa semoga perjuangan membawa seorang lagi khalifah ke muka bumi ni akan sentiasa dibantu dan dipermudahkan oleh-Nya.

Aminnnn.

No comments:

Post a Comment