Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

12 May 2015

Baby M's Labor Story : Contraction (Part 1)

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Nama dah decide, dah buat surat beranak dah pun. Tapi tunggu sampai hari ketujuh baru announce ya! Sama macam Abang Fateh dulu.

Excited pula nak tulis cerita kelahiran puteri kami ni. Yelah, punyalah ibu dia tertunggu-tunggu, bila nak keluar ni.

Alhamdulillah, doa aku untuk terus bekerja sampai hari melahirkan termakbul. Tak sangka mampu sekuat itu. Hehe. Yelah, masa Fateh dulu dah ambil cuti 6minggu sebelum due date. Sebab sakit slipped disc tu menyerang.

So kat mana kita nak start?

Pagi Sabtu (9 Mei 2015)
Imam cadang nak pergi rumah sepupu dia di Semenyih. Saja nak bawa Fateh berjalan. Kesian dia asyik kena marah lately. Yelah, aku dah sarat sangat, memang tak larat nak layan dia. Lebih kurang pukul 12.15 tengahari kami bertolak ke Semenyih. Masa tu aku dah start rasa contraction sikit. Tapi sebab aku memang duk ada contraction sejak 30 minggu, so aku layankan aje. Kang tetiba false alarm juga, bukan nak bersalin betul pun.

Beg hospital memang dah siap ada dalam kereta. Aku masukkan buku pink dan buku appointment PPUKM in case memang aku nak terberanak. Dalam fikiran aku, kalau masih sakit, balik dari Semenyih terus ke PPUKM.

12.30 pm
Dalam kereta duk kira contraction guna apps dalam phone. Singgah Cheras kejap ambil adik ipar. Dia nak ikut ke Semenyih.

1.00 pm
Aku dah start confuse. Sela masa contraction macam datang tiap 5minit. Tak apa, kita tunggu lagi 1 jam. Masih dalam kereta.

1.30 pm
Imam singgah Petronas dekat dengan Semenyih untuk isi minyak dan solat Zohor. Pinggang aku makin sakit. Sah ni contraction betul ni. Aku macam dah tak boleh duduk diam.
"Abang, kita u-turn."
"Hah, kenapa? Dah nak bersalin ke?"
"Sayang rasa, ye.."
"Kenapa tak cakap awal-awal. Kita dah nak sampai Semenyih."
"Macam mana nak cakap awal-awal, tengah kira sela masa contraction. Sayang solat dulu ye? Lepas tu kita patah balik, terus ke PPUKM."

Dalam hati aku lega sangat adik ipar ikut sekali. Ada lah orang boleh tengok Fateh in case aku memang dah nak terbersalin masa tu.

2.00 pm
Lepas solat Zohor, Imam tanya sekali lagi,
"Sure ni nak patah balik?"
"Entah... sakit macam berkurang pula."
Tapi aku rasa macam jauh je Semenyih dengan PPUKM tu. "Tak apa lah abang, kita patah balik. Nanti nak terberanak kat Semenyih camane pulak."
"Apa susah, Hospital Kajang ada."
-___-"

2.30 pm
Sampai PPUKM. Tunggu turn. Tiba-tiba aku rasa contraction macam main-main. Ahh sudah... Kang kena perli dengan nurse, tak sakit apa-apa nak datang hospital. Tak apa lah tebalkan telinga je. Sampai turn aku, diorang check CTG. Untuk yang tak tahu, CTG ni guna untuk check kekuatan dan timing contraction dengan denyut jantung baby.


Graf contraction tu nampak seragam. Cuma belum cukup kuat. Tapi aku rasa macam dah nak patah pinggang.

3.00 pm
Doktor datang buat Vaginal Examination (VE). VE ni untuk check berapa cm jalan serviks (laluan baby keluar) dah buka. Full dilation is 10cm for first time mommy.

Eh, Baby M dah bangun. Nanti kita sambung. Tata!


No comments:

Post a Comment