Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

11 February 2019

Remove IUCD, MRI again and Trauma

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Dear White-paper-on-my-screen,

It has been awhile kita tak duduk together. Sebelum ni apa-apa hal semua membebel kat sini. Dah nak masuk 12 tahun. Tapi sejak 3-4 tahun lepas sendu-sesendu-sendunya blog picisan ni.

Alaa blogger-blogger heybatt pun dah kelaut perginya. Semua dah aktif on socmed (ig, twider, fb).

Hari ni saje nak membebel dalam ni, nak mencatat detik hari ni.

Tadi ada appointment Trauma, HUKM. Ni kes bulan April 2018, jatuh terpeleot masa step down. Tah macam mana fikiran melayang kelaut boleh jatuh terpeleot macam nangka busuk. Benda ni berlaku masa balik kerja. Alhamdulillah laaa masa kejadian ni tak naik lrt, tak drive. Husband ambil kat ofis. Kalau tak, tak tau camane nak balik rumah dalam keadaan macam nangka busuk, tak boleh bergerak langsung tu. Tiga hari juga la berpapah dalam rumah.

Kesannya, dah hampir setahun ni, kawasan ankle tu semakin sakit, dari hari ke hari. Bangun pagi kebas, kejang, nak pijak lantai pun susah. Most of the time macam berjalan terhengkot. Solat pun hampir tak sempurna duduk dan sujud. Most of the time solat duduk kat kerusi.

Just to add, I dah resign dari professional job since August 2018. Now fulltime business Aiskrim Malaysia.

So berbalik isu kat Trauma tadi, physiotherapist  dah discaj I from fisio. Dia kata, “saya rasa memang ligamen putus ni, Puan. Nak tak nak memang kena operation. Kalau tak nanti untuk jangka masa panjang, lagi teruk. Tulang yang sambungkan lutut dengan ankle boleh tergelincir. And to make it worse, memang sekarang lutut dah start sakit.

Tak sampai lagi cerita kat Trauma tadi. So kat trauma, doc check, “kita panggil Prof ya, Puan. Minta nasihat Prof.”

So I tunggu sekejap, dalam sejam macam tu nama dipanggil semula. Prof. Yazid ada bersama. Prof. check kaki kanan, lepas tu check kaki kiri untuk perbandingan.

“Kaki kanan ni memang ada rasa macam longgar sikit. Kita tak tau sama ada ligamen tu dah completely tear, dah putus habis, atau koyak sikit je. Tapi kalau kata Puan sakitnya dah semakin teruk, kita jangka memang ligamen putus. Apa-apa hal kena tengok kat MRI. Tapi tu la, nak Q MRI kat sini, mau 10 bulan lagi baru dapat turn.”

I completely understand.

“Atau untuk kurangkan kesakitan Puan, kita suggest Puan buat PRP dulu. Kita ambil darah puan, ambil platlet, dan inject platlet pada tempat berkenaan. Tapi PRP ni bersifat sementara. Untuk kurangkan sakit Puan sementara nak tunggu turn MRI ni. Lepas MRI baru kita dapat decide apa next step.”

PRP, MRI, semua tu makan beribu-ribu.

Aku melepaskan keluhan berat.

Eh dah masuk mode cerpen pulak.

“Tak apa, saya decide untuk tunggu MRI.”

“Puan pasti? Sakit Puan makin teruk. MRI lagi 10 bulan. 10 bulan tu lama, Puan.”

Ya, tahu. Aku tahu. Tapi nak buat PRP pun hanya bersifat sementara.

Another option, buat MRI di swasta, turn lebih cepat. Dan bawa result MRI ke HUKM. Tapi harga lebih mahal. Lebih kurang RM1200 kalau di UKMMC. Kalau di HUKM sendiri dalam RM900. Beza lebih kurang RM300.

Buntu. Serius buntu.

“Tak apa lah. Bagi saya ambik appointment MRI dulu. We see how.”

Masa isi borang MRI, baru teringat aku pasang IUCD.

Di kaunter MRI. “Saya ada pasang IUCD lah. Boleh ke buat MRI?”

“Puan boleh double confirm IUCD jenis apa?”

Aku call LPPKN. “IUCD tu plastik, Puan. Tapi bahan dalam tu ada kuprum.”

Aku tak tahu nak speechless macam mana lagi dah. Macam kena hempuk sekali lagi.

Aku consult dengan radiologist. “IUCD tu ada kuprum.”

Doktor pandang aku lama…

“Kalau Puan nak, kita boleh teruskan MRI. Tindakbalas kuprum tu tak ada lah sampai IUCD tu tertanggal, mungkin lari sikit. Tapi sebab kuprum tu, Puan mungkin akan rasa panas sikit. Ada tindakbalas haba. Dan mungkin juga boleh merosakkan rahim.”

Adudududu.

“Kalau saya decide tanggalkan IUCD?”

“Puan nak remove IUCD?”

“Kalau tu pilihan paling selamat, itulah yang saya buat.”

“Boleh, Puan. Tapi kena make sure juga Puan tak mengandung sampai hari MRI ya. 16 Oktober.”

Another 10 months, guys. Siapa boleh jamin aku tak mengandung sampai tarikh MRI lepas buka IUCD?

Berat. Memang berat.

Lepas confirm tarikh MRI, pergi ke klinik Ortho semula.

“Puan pasti taknak buat PRP?”

Dalam hati aku.. Doc.. PRP tu kos RM2-3 ribu. Dan sifatnya sementara. Tak sampai setahun. Sangatlah tak berbaloi I have to spend ribu camtu. Baik I spend RM2ribu tu untuk MRI kat swasta. Dan doktor boleh decide untuk next step dengan segera.

Tapi nak cari RM2-3ribu tu pun…. Lepas result MRI, kemungkinan besar kena operate. Dan kos operation lagi? Aduhh.. aku tak tahu lah berat mana benda ni.

Now aku agak down. IUCD kena buka, kena buat MRI, then operation.

“Kita jumpa lagi 3 minggu. Puan bincang elok-elok dulu dengan suami.”

Doktor perasan aku termenung panjang dan banyak mengeluh berat.

Aku tahu, apa yang berlaku kat aku ni hanya secebis kecil je. Kat luar sana ribuan lagi orang yang jauh lebih susah dari aku. Jauh susah. Ada yang kanser, kos ubat setiap hari beratus-ratus. SETIAP HARI.

Aku ni hanya one shot je, ribu-ribu camtu.

Tapi tu pun aku rasa berat.

Betul lah, nak bersyukur dalam keadaan susah tu amat payah. Doakan aku dapat buat keputusan sebaiknya. Aminn..

1 comment:

  1. saya tak kenal akak, tp terdetik nak click nama akak sbb nampak akak comment kt proudduck hahaha semoga Allah permudahkan urusan akak ye, semoga sembuh dgn baik insyaAllah :)

    ReplyDelete