Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

29 September 2020

Aiskrim Nadim: How It Was Started (Part 2)

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::


So lepas aku serabut malas nak fikir apa tu, Imam masih bawa Grab. Sampai saat aku nak bersalin pun. Masa tu memang kami start super banyak bersedekah. Jadikan amalan yang konsisten. Orang kata sedekah membuka pintu rezeki. Tak tahulah betul ke tak tapi kita kena percaya Allah akan lorongkan sesuatu.

Tak lama lepas tu Hamzah pun lahir. Aku sedih sebab, dulu, lepas Fateh lahir, aku pindah kerja baru dengan kenaikan gaji hampir RM700. Dua minggu sebelum Melor lahir pula, Imam naik gaji, hampir RM600.

Hamzah lahir?

Imam kena buang kerja, semua kewangan bergantung kat aku. Imam topup duit dapur dengan bawa Grab. Masa tu aku minta sangat-sangat kat Allah. Apa yang Kau nak tunjukkan ni? Aku tahu setiap anak ada rezekinya, tapi macam mana kami nak teruskan hidup macam ni?

Sepanjang pantang Hamzah, Imam jaga aku 100%. Lepas mandi baby, siapkan mandian aku, masak makanan aku, keluar hantar Fateh sekolah, dan terus bawa Grab. Dalam pukul 3 petang, stop Grab, ambil Fateh balik sekolah, dan sambung jaga aku dan anak-anak kat rumah. 6-7 jam bawa Grab, boleh dapat berapa sangat? Tapi aku kata, tak apa lah. Aku dan anak-anak perlukan penjagaan rapi sekarang.

Aku habis berpantang, aku masuk office semula. Imam sambung jaga anak-anak di rumah. Lepas aku balik dari office, Imam akan sambung bawa Grab dari petang sampai malam. Lebih kurang 1 - 2 pagi. Setiap tengahari Jumaat, Imam akan datang office aku untuk solat Jumaat. Aku lepak dalam kereta dengan anak-anak sementara Imam solat. Lepas tu dorang tunggu aku balik kerja 5 petang. 

Kami kira tolak tambah bahagi, kos nurseri tiga anak dah hampir RM1500. Imam dapat offer kerja, gaji RM1200. Habis kat nurseri je gaji tu. 

Macam ni lah rutin kami dari bulan Jun sampaiii September 2017. 

Ok, sambung di lain waktu. Gahahaha!

No comments:

Post a Comment