Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

28 September 2020

Duit dalam Bank Sudah Ditolak, tapi Penerima Tak Dapat?

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Oleh sebab tiba-tiba rasa menggelabah duit tak masuk akaun, baru terasa nak update blog.

Selaku pemegang amanah duit kutu, pagi 25 September 2020 aku transfer duit dari akaun Maybank ke Bank Rakyat. Dua-dua personal saving account aku. Dengan kecanggihan sistem online transfer sekarang, sudah tentu aku pilih instant transfer. Apa barang nak transfer tunggu berhari-hari.

Nak jadikan cerita, aku transfer RM205.00 guna browser di laptop. Masa transfer tu aku nampak status 'Accepted'. Agak pelik di situ sebab selalunya kalau instant transfer, serta-merta tulis 'Successful'.

Tapi aku relaks je la maybe aku tak perasan kot selama ni. Lalu aku pun check akaun Bank Rakyat.

Tak ada duit yang bertambah.

Aku siap gosok-gosok mata tengok, "memang tak ada ke ni?". Double check nombor akaun, "eh, betul dah ni."

Aku check semula Maybank. Status transaksi tadi dah 'Successful'. Duit aku pun dah selamat ditolak dari akaun Maybank. Eh, mana pula pergi RM205 tadi? Takpe, aku relaks lagi.

Petang tu seorang lagi bank in duit kutu RM200. Maka seperti biasa aku transfer terus ke akaun Bank Rakyat. Tapi kali ni aku guna apps Maybank2u kat phone. Lepas transfer, aku terus login Bank Rakyat, nak check. Mana tahu yang RM205 pagi tadi dah masuk.

Sekali tengok yang bertambah RM200 tu je, maknanya transaksi yang baruuu je buat petang. Transaksi pagi tadi RM205 duk hanging kat mana?

Aku call Maybank, tak dapat bercakap dengan staf dia. Call lagi, tak dapat juga. Tengok jam dah lewat petang. Memandangkan dah hari Jumaat dan petang Jumaat adalah waktu yang paling malas orang bekerja, maka Isnin nanti saja lah kita call.

Maka pagi Isnin, aku mula call Bank Rakyat. Aku ceritalah masalah problem yang aku hadapi. Kata Cik Wani tu, "dalam rekod kami tak ada transaksi duit masuk, Puan. Cuba Puan call Maybank dan maklumkan perkara ni."

Lalu aku pun call Maybank. Alhamdulillah kali ni dapat berjawab.

"Duit saya dah ditolak, tapi tak ada sebarang transaksi duit masuk dalam akaun Bank Rakyat saya. Saya dah call Bank Rakyat, kata mereka tak ada sebarang transaksi duit masuk."

Lepas ambil segala detail transaksi dan personal detail, cik eksekutif bagi aku nombor report. "Saya akan panjangkan report Puan ni. Nanti puan check semula kedua-dua akaun Maybank dan Bank Rakyat selepas empat hari. Kalau masih tak ada duit yang masuk, puan call kami semula dan kemukakan nombor report."

Maka aku pun berlapang dada dan berdoa semoga urusan ni dipermudahkan dan duit yang hanging tu berjaya dijumpai. Walaupun tak banyak mana, but still, duit orang kot. Amanah tu.

Petang ni (masih hari Isnin), ada lagi yang masukkan duit kutu. Lalu seperti biasa dari Maybank aku transfer ke Bank Rakyat. Dan seperti biasa juga aku check akaun Bank Rakyat.

"Hah dah masuk dah duit RM205 tu! Tapi... 
..

..


..


..
..


..



kenapa description 'SALARY'?"

Aku dah musykil tahap petala ke 40 dah ni. Ada sesiapa yang kerja bank boleh rungkai kemusykilan ni?

Bahaya lah benda camni. Lagi-lagi yang kita buat bisnes, yang terima duit secara online ni.

Customer bagi resit, transaction successful, kita pun ok sis. Tak check duit dah betul masuk ke tak kat bank kita. Alih-alih tak masuk pun. Siapa yang teraniaya?


-___-


No comments:

Post a Comment