Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

29 September 2020

Aiskrim Nadim: How It Was Started?

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Rasa macam tak patut pula tak cerita macam mana boleh start meniaga aiskrim. Sebab, tu satu perubahan besar dalam hidup. Yelah, dari kecil dimomokkan, ada degree, kena kerja. Kena cari kerja office, kena jadi pegawai, jadi eksekutif, jadi manager blablablabla.

Hujung tahun 2016, lebih kurang bulan Oktober tu, Imam dapat notis penamatan kontrak. Well, memang dah jangka sebab sejak awal 2016 lagi company dah slowly buang staf. Batch by batch. Dari 500+ staf jadi 50 orang. Imam batch yang terakhir dibuang. 30 Disember 2016 adalah hari terakhir dia berkerja sebagai Juruteknik di company tetttt. 

Kenapa tak cari kerja lain awal-awal kalau dah tahu semua staf kena buang? Kenapa tunggu sampai saat akhir, jadi batch terakhir untuk dibuang kerja lalu terkapai-kapai tak tahu nak kerja apa?

Aku yang suruh bertahan. Aku yang suruh tunggu je sampai ke titisan terakhir. Masa tu aku ingat keadaan boleh pulih sedia kala, tak perlu lah sampai buang semua staf.

Kami masuk rumah baru sekitar September 2016 tu. Dalam masa yang sama aku tengah mengandung Hamzah. Apa aku rasa masa tu? Aku banyak menangis. Serius, aku banyak menangis. Aku rasa macam lost. Simpanan semua dah habis lepas masuk rumah baru. Lepas tu nak bersalin Hamzah lagi. Kenapa ada baby saat kritikal macam ni?

Lepas aku relaks dan boleh berfikir dengan waras, aku cuba redha. Tenang-tenangkan diri dan percaya, Allah akan gantikan sesuatu yang lebih bagus lepas ni.

Lepas resign tu, Imam start bawa Grab. Sementara tu dia apply juga kerja sana-sini. Termasuk di sebuah company yang kebanyakan officemate lama dia masuk. Masa bawa Grab tu, ramai tak setuju, family dan kawan semua menentang, "Sampai bila nak bawa Grab? Sampai tua? Sampai bila je larat nak bawa Grab?".

Masa tu kami cuba just go with the flow. Lagipun aku tengah sarat. Tak boleh nak fikir apa dah masa tu. Kita cuba saja lah hidup seadanya.

Eh, nanti je sambung. Ada banyak kerja kehkehkeh


No comments:

Post a Comment