Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

14 October 2014

Masuk Wad Sebab Asthma

Mana nak start eh? Aku masih dalam hospital ni. Bosan sorang-sorang ni. Meh lah aku update blog untuk tatapan korang semua.

Ekekekeke.

Lepas kes dalam entri lepas, aku pergi pejabat macam biasa. Hari Isnin cuti ganti raya haji, hari selasa aku still boleh control tapi malam tu pergi juga emergency PPUKM, hari rabu aku dah nak putus nyawa. Aku diskus dengan boss. Boss bagi aku ambil leave seminggu. Bagi aku sihat dulu.

Hari Khamis.

Pagi tu aku rasa macam elok je lepas ambil inhaler tiap 4 jam. Tapi dalam pukul 10 pagi camtu, aku dah start sesak dada balik. Tercungap-cungap, ketat sangat rasa kat dada. Aku nak pergi hospital. Tapi kat rumah aku sorang je, dan kereta yang ada, manual. Allah.. boleh ke aku nak drive manual dengan keadaan camni? Aku Whatsapp kawan-kawan yang aku terfikir ada dekat dengan area rumah. Alhamdulillah. Kak Ati ada kat rumah mak dia kat Keramat tu! Kalau dia takde aku dah terfikir nak call teksi. Imam site jauh pula hari tu.

Tak sampai 10 minit, Kak Ati pun sampai. Alhamdulillah. Within 4 minutes je sebenarnya. Aku tak tau berapa Kak Ati pecut dari rumah mak dia. Haha!

Kak Ati pun pecut ke Pusrawi. Sampai Pusrawi, takde tunggu-tunggu, terus bagi neb satuuuu!
Lepas neb tu, doktor check, doktor ni suka buat muka risau tau. Dia terus bawa kes aku ke pakar respirotari (eh betul ke?) sebab dalam seminggu dah berkali-kali kena attack. Dan dia kata lepas neb pun nafas aku tersekat-sekat. Bunyi macam ketat dan sesak.

Petang tu gigih lah aku bersendirian jumpa pakar Dr. Fazilah. Kak Ati dah balik. Sian lak dia takkan nak tunggu aku lama-lama. Takpe aku kan kuat gagah perkasa. Dr. Fazilah check dan kata, saluran pernafasan awak dah bengkak sangat ni. Asthma awak menyerang semula. Awak masuk wad dulu, sebab saya nak bagi neb tiap 4 jam, antibiotik, injection blablablabla...

Aku dah macam oihhh takkan sampai tahap masuk wad? Masa kecik-kecik dulu takde lah sampai kena tahan wad kot.

Aku dah blur sorang-sorang kat situ. Dah lah datang hospital sorang-sorang sehelai sepinggang. Bawa phone dengan purse je alih-alih kena masuk wad.

First time laa register wad sendiri, sign sendiri, gi masuk bilik sendiri. Aku call Imam. Nanti lepas kerja dia datang. Aku minta bilik single. Senang nak susukan Fateh. Dan boleh bawa satu kampung bermalam sama.

Maka bermulalah hidup aku di wad Pusrawi.. sampai hari ni tak keluar lagi. Imam gi kerja macam biasa. Fateh masih dihantar ke babysitter macam biasa. Duduklah aku sorang sampai Imam balik kerja. Doktor kata progress aku a bit slow. Lagipun saluran pernafasan aku memang dah sempit sungguh masa aku datang 1st day tu. Tunggu waktu je kalau lambat   -____-"

Dan sampai hari ni pun aku masih rasa sesak dan sempit masa bernafas. Tiap-tiap malam aku terduduk, minta nyawa. Allah.. aku minta kesabaran. Dan sabarkanlah hati-hati orang sekeliling aku.

Aminnn...

1 comment: