Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

01 October 2014

Fateh kena Wean Off?

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Hari tu ada kawan mesej,

"Eh, Nadia, kau mengandung lagi eh? Alhamdulillah. Murah rezeki kau. Aku ni tak tahu lah bila. Sorang pun tak ada lagi. Kau dah nak masuk dua."

Tetibe aku macam, Allah.. sedih pula bila kawan kita kata gitu, kan. Dalam masa yang sama, aku bersyukur Allah kurniakan rezeki lagi. Jeles juga bila tengok rakan-rakan seangkatan, (cewah seangkatan!) yelah macam Vivy Yusof, Irine Nadia (eh jap Irine ni tak sure pregnant ke tak. Tak ada pengumuman rasmi), dah mengandung anak kedua. Padahal macam Vivy tu, anak sulung dia muda 3 minggu dari Fateh. Pastu Namee Roslan pun dah nak bersalin anak kedua. I is tercabar. Wanita-wanita hebat ni dah mengandung anak kedua weh!

Haha. Tak lama lepas rasa tercabar dan jeles tu, dapatlah berita aku pun mengandung. Aku tak de lah sampai tahap jeles yang aku nak jugak wehhh tapi bila tengok Fateh main sorang-sorang, dan dia seronok duduk kat rumah pengasuh dia ada kawan (sampai tak nak balik rumah sendiri, biasa dia ni!), aku jadi macam, hurmmppp sian Fateh!

Tapi pregnancy journey kali ni tak semudah yang disangka. Aku bajet macam, alaa pernah mengandung, sure kau dah ada pengalaman dan kau boleh get through all the tiredness and symptoms kan.

Rupanya tak.

Betul la golongan mak-mak kita kata, every pregnancy has their own story. Sama macam anak, Tiap anak berbeza ragamnya.

Macam Fateh dulu, aku loya-loya muntah-muntah teruk. Tapi kali ni aku hanya loya. tapi tak muntah! Lagi seksa weh! Aku rasa baru sekali je aku muntah sepanjang 8 minggu ni. Tu pun sebab aku paksa. Tak tahan sangat loya weh! Muntah lagi bagus sebab perasaan lepas muntah, legaaa.. tapi kalau loya, sampai malam pun tak reda-reda loya. Pernah sampai tahap aku tak boleh tidur lah!

Macam makanan. Dulu aku hanya perlukan halia untuk redakan perasaan nak muntah. Dan Fateh akan 'bagitau' dia nak makan apa. Mostly western laaa. Tapi kali ni, bau halia pun buat aku meloya sampai pening. Sampai tahap aku nak menangis laaa fikir nak makan apa ni weh? Tak makan kang, aku ada 3 mulut nak suap. Mulut aku, mulut Fateh, dan mulut baby.

Berat badan. Masa mengandung Fateh dulu, minggu-minggu awal ni, berat badan aku naik mencanak-canak tapi yang ni, hoih berat aku menurun! Risau weh! Takut baby tak cukup zat, takut Fateh tak kenyang. Diri sendiri pun lemau je.

Jadi, aku dengan Imam bincang. Rasanya kitorang akan start wean off Fateh. Sian kat dia, sian kat aku, sian kat baby. Memang, aku tahu ada je ibu-ibu yang berjaya breasfeed baby walaupun tengah mengandung. Alhamdulillah rezeki korang! Tapi aku rasa tak untuk aku. Aku takde lah terus surrender. Aku masih berusaha juga susukan Fateh. Aku masih pegang konsep demand & supply tu. Tapi mengenangkan berat badan aku yang terus menurun, aku rasa aku terpaksa. Tengoklah, aku masih berharap dan berdoa. Moga Allah kurniakan lagi rezeki & kekuatan untuk aku teruskan usaha aku. Tanpa mengabaikan adik Fateh.


Nanti kita sambung serangan yang berlaku kat aku bebaru ni.


Tau kan apa tu?

Daaa~~~

No comments:

Post a Comment