Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

21 August 2010

Lelaki? Materialistik?

:: Bismillahirrahmanirrahim ::In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

wah wah.. hangattt.. panasss... topik ni sangat hangat dibincangkan waktu rehat semalam, kat office. dengan cik aida dan cik ana. oh, kami tidak mengumpat di bulan yang mulia ni. hanya mengupas isu yang semacam trend sekarang ni. kami dibantu oleh panel tambahan hairul dan lan dan fairuz (selepas mereka pulang dari solat jumaat) serta kadang-kadang kak su join sekaki. lelaki sekarang, memilih perempuan bersandarkan eset yang perempuan tu ada.

betul ke tak?

sebab nampak macam dah makin ramai lelaki sekarang berkahwin dengan perempuan yang berharta. oh, kenapa pula perempuan sekarang ramai yang berharta? dengan situasi dunia akhir zaman sekarang, yang perempuan lebih ramai, maka lebih ramai perempuan yang bekerjaya tetap berbanding lelaki.

oh, di mana lelaki? *kat office banyak*

betul tak kalau i cakap, lebih ramai degree holder sekarang di kalangan wanita.

maka, sebagai pemegang ijazah sarjana muda, gaji perempuan itu lebih tinggi.

so?

statement dari salah seorang panel yang disebut tadi, "aku, kalau ada mak datin nak kat aku, aku sanggup."

kami ketawa.

sampai aida sebut, "habis tu, apa nasib kami, perempuan yang gaji setakat seribu je ni? tak ada siapa nak kat kami..."

keadaan nampak macam, lelaki lebih menginginkan jaminan hidup, macam memerlukan pergantungan. dah tu, bukan fitrah seorang wanita ke yang memerlukan tempat bergantung? mungkin juga perempuan sekarang ramai yang mampu berdikari. tapi sekali lagi berbalik kepada fitrah wanita tu sendiri, memerlukan tempat pergantungan, bukan dari segi material sahaja.

pada i lah, benda ni bukan depends on gender. lumrah manusia, perlukan sesuatu sebagai jaminan dalam hidup ni. tak kiralah perempuan ke, lelaki ke. semua orang pun, yang namanya manusia, mahukan kestabilan. bak kata encik harris, we need stability and security in our life. i setuju dengan statement tu.

tapi, adakah dengan banyak harta, itu jaminan stability kita? macam mana kalau hidup kaya raya, tapi keadaan hidup tu sangat dull, tak ada kemesraan dalam family, masing-masing buat hal sendiri. apa makna hidup yang macam tu? bosan. tak ada pengisian, kosong.

dalam memandang hidup di hadapan, kita tengok balik, apa matlamat kita dalam hidup di sini plus hidup 'di sana'. kadang-kadang kita terlalu memikirkan jaminan hidup di sini sampai kita terlupa ada hidup di sana yang lebih panjang, yang lebih perlukan bekalan.

kita bukan hanya perlu makanan fizikal, i mean macam nasi, ayam, daging *wah wah, sebut makanan di bulan puasa*. kita pun perlukan makanan rohani. uh uh, kita mesti terlupa yang rohani kita ni 'lapar'. dah bertahun tak diberi makan. perasan tak?

satu lagi situasi, education level.

ada seorang panel sebut, "kalau perempuan tu berjawatan besar, pergi mana-mana dinner contohnya, dia bawa husband dia yang hanya kerja kecil-kecilan. soalan pertama yang orang akan tanya adalah, husband u belajar mana?"

oh oh. hatta kalau lulusan PMR sekali pun, lebih bagus lelaki yang berkelulusan PMR tapi punya vision, mission, work hard, mahu berusaha, bertanggungjawab daripada lelaki lulusan master yang tau goyang kaki, tak mau usaha ke arah better life. apa orang yang tamat SPM sahaja tak boleh jadi kaya ke? dan orang yang berkelulusan tinggi tu, rezeki boleh datang golek-golek ke kalau tak ada usaha?

habis tu, dah berkurang lelaki yang berpendidikan tinggi, perempuan bujang yang ada Ph.D tu nak pilih siapa jadi suami?

tepuk dada, tanya selera.

hot mommY pesan, "asalkan dia bertanggungjawab, tau apa yang dibuat sebagai ketua keluarga, itu dah cukup. jangan cari suami orang. bayangkan apa perasaan kita melukakan hati perempuan lain, bukan setakat perempuan lain, tapi hati anak-anak dia juga."

tapi ada pesanan hot mommY yang paling penting, "sebelum fikir semua tu, tengok balik diri kita ni. dah layak ke untuk menikah? mampukah? dah tau ke urus rumahtangga?"

"tak..."

"sebagai perempuan, dah cukup ke segala ilmu nak mentadbir 'syarikat' sendiri nanti?"

"tak..."

"dah tahu memasak ke?"

"tak pandai..."

"dah tahu mengemas ke?"

"tak reti.."

"dah tahu ke nak urus semuanya nanti sendiri? dah pandai jaga anak?"

"tak tau.."

"so, jangan gatal nak kahwin lagi. lengkapkan diri dulu."

oh oh. makan dalam.

inilah perempuan!

-_-"

4 comments:

  1. mijie>>
    yup... kan sama je, laki ke, perempuan ke.. yang beza, attitude..

    ReplyDelete
  2. ala sama jugak yg saya n kawan2 perempuan discuss hari tu, lelaki x educated???bukan kah dalam Islam orang yang berilmu dan beriman lebih tinggi darjatnya di sisi Allah....

    ReplyDelete
  3. lili sakina>>
    educated ada macam-macam jenis. sekadar ilmu yang hukum fardhu kifayah, tapi ilmu fardhu ain tinggal, macam mana kan?

    ReplyDelete