Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

20 August 2010

Ramadhan, hikmah?

:: Bismillahirrahmanirrahim ::In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

masa kecil-kecil comel-comel kan, ustazah ada cakap, syaitan kena ikat masa bulan puasa kan. masa tu i akan rasa selamat di bulan puasa. sebabnya, tak ada syaitan, maka tak adalah hantu. bahah! i psiko si engeineer tupperware. kalau nak ke tandas, dia mesti nak i temankan *tunggu depan pintu tandas hokay.. bukan join masuk tandas sama...* time bulan ramadhan je, i akan cakap, "ira, syaitan kan kena ikat bulan puasa ni. so, tak ada hantulah. tak payah lah takut masuk tandas."

dan engineer tupperware percaya cakap i.

heheh.

dulu i tak faham maksud syaitan kena ikat tu. kenapa syaitan kena ikat pun, i still malas solat? *ni kes masa zaman-zaman sekolah rendah. liatnya masyaAllah... -_-"*

dah besar sikit, baru faham kenapa.

walaupun syaitan kena ikat, manusia ada nafsu, dan sifat diri dia sendiri. hasutan syaitan tu macam pemangkin untuk berbuat jahat, tapi kalau diri kita sendiri pun tak pandai kawal, takkan nak salahkan syaitan jugak. theee~

tu kes syaitan.

:::::::::::::::::::::::::::::

bulan ramadhan sinonim dengan solat terawih. oh oh, masa sekolah menengah dulu i tersangatlah rajin pergi terawih kat masjid Al-Akram tu. boleh kata tak pernah miss kecuali time 'cuti' -_-" hujan lebat, terik mentari pun sanggup kuredahi. eh. ok, tipu di situ. tak ada terik mentarinya, solat terawih lepas isya', LOL.

i suka pergi solat terawih sebab masa terawih la jumpa balik member-member sekolah rendah yang dah tak sesekolah menengah dengan i. buat solat 8 rakaat je. lepas tu keluar lepak kat tempat morekh tu, sembang dengan sahabat-sahabat tu sampai orang yang solat 23rakaat pun habis solat. balik rumah, konon-konon macam i solat full. bahah! notty girl sungguh.

i paling suka tunggu malam 24ramadhan. sebab tu birthday i. malam jumaat terakhir di bulan ramadhan, 1407H, i dapat tengok dunia ni. :D

:::::::::::::::::::::::::::::

apa lagi yang seronok di bulan ramadhan? bulan ramadhan ni kurang sikitlah asap rokok berkepul-kepul di udara. yelah, tak boleh merokok kan? kecuali orang yang bukan beragama islam, dan orang islam yang tak sedar diri merokok di siang ramadhan. betapa ni hikmah yang sangat best! kurang sikit pencemaran udara.

so, kepada perokok-perokok sekelian, usahalah berhenti merokok di bulan ramadhan, dan teruskan di bulan seterusnya. dah berapa banyak duit yang u olls~ 'bakar' untuk rokok tu? kalau u olls~ kumpul semua duit yang 'dibakar' tu, agaknya bagi yang bujang, dah boleh cukup duit kahwin kan? nak kahwin tak? *ni soalan kepada lelaki yang bujang 4 sahaja. bukan bujang 3 @ 2 @ 1.*

:::::::::::::::::::::::::::::

lagi kebaikan yang ada di bulan ramadhan, masjid-masjid dan surau-surau ramai orang. kalau tak, tunggu waktu solat jumaat aje lah baru masjid tu penuh sesak. salah satu tanda kiamat, dibangunkan masjid dengan megah dan hiasan yang cantik-cantik di merata tempat namun amat sedikit yang mengimarahkannya.

teringin solat terawih dekat masjid sultan mizan putrajaya tu. awak, jom!

:::::::::::::::::::::::::::::

apa lagi ya? oh oh.. time bulan ramadhan la umat manusia sangat bermurah hati menghulur duit, ke sana sini especially untuk anak-anak yatim piatu.

i pernah sembang dengan seorang kanak-kanak di sebuah rumah anak yatim, kata dia, "bulan puasa aje lah kami rasa dihargai, rasa wujud di dunia ni. kalau tak, siapa pun tak pandang kami." i sedih, bersyukur masih ada ibu dan ayah yang sangat menyayangi i. T____T *air mata menitik di kala menaip entry ini*

:::::::::::::::::::::::::::::

lagiiii~ bulan ramadhan ni, sesuai sangatlah untuk kita cuci balik hati kita ni. tumpahkanlah air mata sebanyaknya di hadapan Dia. ya Allah... macam paip air dah mata ni.


Ampuni aku ya Allah...

T____T

2 comments:

rohanazainal said...

amin ya rabbal alamin..

ak pon mmg liat gak na solat tyme kecik2 dulu..
hihihi..

peace(^^)v

Nadia Havez said...

ana>>
hahaha~ stended dak dak kecik -_-"