Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

01 February 2013

PD : Hunger Management

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

apa kau ingat anger je nak kena manage? this hungry woman also need to manage the 'hungerness' y'know?

saya bekerja dari jam 12 tengahari sampai 9 malam. ye, tak macam orang lain. 9-6 atau 8-5 atau apa sahaja yang seangkatan dengannya. biasanya lunch hour adalah pada 12 atau 1 tengahari kan. kalau dah nama pun timetable kerja berbeza, waktu 'lunch' pun berbeza. 'lunch' hour kat sini dari jam 5 petang sampai 6 petang. biasa kami tak sebut lunch. gilo ko hapo. either break, or dinner break. nak kata dinner pun too early kan.

oleh sebab perut saya ni dah biasa makan ikut time, breakfast, lunch, dinner without skip! maka, dengan timetable baru ni, saya pun kena ubah jadual makan.

apatah lagi si kecil yang tengah membesar dengan jayanya ni sangatlah sentiasa membuatkan ibunya kelaparan.

sekarang baru saya faham kenapa meja-meja ibu mengandung kat office tu mesti penuh dengan makanan. because it happens to me too!

bila dah kerja masuk tengahari, saya ada lah sikit masa nak memasak kat rumah. lagipun malas nak makan kat luar. kat sini mahal! tengok, kos sara hidup kat KL memang teruk -_-"

jadi bangun pagi, lepas tengok suami bersiap pergi kerja (tengok je?), saya akan makan obimin. ini penting ye. kena makan masa perut kosong.

lepas tu saya start masak. ye, masak. masak nasi dan lauk. untuk dimakan sampai malam.

lebih kurang pukul 9.30 pagi baru saya breakfast. makan nasi dan buah-buahan.

bersiap pergi kerja, tapau bekal makanan. saya tapau 2 bekas nasi.

kenapa 2 bekas?

1 bekas untuk pukul 1 tengahari (lunch), 1 lagi untuk 'mengunyah' dari pukul 3 petang sampai 7 malam.

ye, mengunyah. saya terpaksa mengunyah nasi. sebab kalau sekadar biskut, roti etc etc, sangat tak memuaskan perut. saya akan pening, lapar, loya dan nak muntah semula.

walaupun lunch hour bukan pukul 1 tengahari, tapi saya terpaksa makan juga. dah lapar ok. boss pun hanya mampu pandang saja. hehe.

biasanya saya akan bergilir makan setiap setengah jam. mula-mula makan nasi 3-4 suap. setengah jam lepas tu makan buah 3-4 potong. sejam lepas tu makan nasi lagi 3-4 suap begitu la sampai bekalan saya habis. biasanya akan habis dalam jam 7 petang.

inilah namanya makan dengan kerap. ye, kerap. sikit tapi kerap.

oleh sebab saya makan sikit je maka boleh lah dengan senang hati makan di meja sendiri. perlu diingat, makanan yang melampau baunya seperti tempoyak, budu, dan seangkatan dengannya haruslah dielakkan. tak memasal ada yang singgah minta sikit atau yang tutup-tutup hidung menahan lapar. ceh!


inilah contoh bekalan makanan saya. 

hari ni saya tak sempat tapau. maka terpaksa, terpaksa turun beli makanan kat subway.

tu pun tak cukup.

patut beli dua.

satu untuk sekarang, satu untuk masa depan.

ye, masa depan (baby)

^_^v



No comments:

Post a Comment