Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

23 February 2009

Hati dan Perasaan

Malam tadi, ada seseorang memberitahu, perasaan kita sebenarnya dikawal oleh otak. Segala rasa yang kita alami, kasih, sayang, benci, dendam, semuanya datang dari otak kita. Teringat pula semasa belajar subjek sains waktu sekolah menengah dulu. Cikgu ada memberitahu, segala sistem dalam badan kita dikawal oleh otak. Maka saya andaikan, benarlah kata 'seseorang' itu.

Jadi pada pendapat saya, rasa sayang kepada seseorang itu pun sebenarnya dikawal oleh otak. Otak yang memerintah, "Ok, nadia, now u kena benci orang tu!" Macam tu ke?? Hehehehe... Saya sendiri pun tak tahu.


Macam mana kalau kita dah tak boleh nak sayang seseorang tu? Walau macam mana sekali pun kita pujuk hati ni supaya sayang orang tu, tapi tak boleh juga, macam mana? Adakah sebab kesilapan orang tu yang sampai menghancur-lumatkan hati kita, menyebabkan kita dah tak mampu untuk memerintahkan otak kita untuk menyayangi dia? Konfius. :(

Apa frasa yang aku guna untuk perenggan di atas???

Jadi kenapa sekarang saya seakan berpura-pura dengan orang itu? Sendiri konfius. :/

Muhasabah diri sendiri.. :/

7 comments:

LeaQistina said...

Perasaan itu lahir dari hati manakala otak itu pemaju bagi akal logik. Rasanya otak dan hati merupakan dua institusi yang berbeza namun saling berkait.

Mengikut teori psikologi, tindakan manusia perlu melalui 3 fasa iaitu cognitive (otak), infection (hati) then barulah terhasilnya affection (perbuatan/tingkah laku).

So rasanya benda ni dh menjawab kenapa otak cuba untuk menyayangi tetapi hati tetap tidak mahu.. Cubaan yang berlaku itu hanyalah ditahap cognitive tetapi tidak diikuti oleh infection.

Syud dalam novelnya yang bertajuk Tentang Dhiya juga pernah berkata bahawa, "mengapa aku tidak boleh lupakan dia? jawapannya adalah kerna aku tidak mahu lupakan dia"

So, benarlah kata orang "Di mana ada kemahuan di situ ada jalan" tetapi kemahuan itu haruslah datangnya dari hati barulah ia akan jadi sebati dalam diri..

hehe.. panjang lak tazkirah kita hari ini.. peace. :D

aidaNadia said...

=)

tq...

tapi hati dah tak nak rasa sayang kat orang tu

sebab dia betul2 dah hancur-lumatkan hati org

org cuba nak sayang dia balik

tapi tak mampu

las2 orang biarkn je....

LeaQistina said...

sbb tu la km ckp td.. ndia dh xrasa xmampu sbb hati mmg xnak.. so ikut jelah kata hati.. xperlu dipaksa sebab isu perasaan ni bkn mcm persamaan kimia yang perlu capai equiliberium.. xperlu ada reverse osmosis ke ape? bkn satu kewajipan untuk membalas rasa hati seseorang pada kita.. so abaikan.. kalau rasa itu yang terbaik untuk diri sendiri.. lakukanlah.. :D

aidaNadia said...

memang nak abaikan..

tapi tak sampai hati

n tak tau nak cakap macam mana nak abaikan...

sampai dia cakap, nadia terlalu baik hati, terlalu lembut hati.. huuu~

LeaQistina said...

you know what ndia, masalah utama kat sini adalah 'tak-sampai-hati'...

owg pun menghadapi masalah yg sama bila Gorilla ckp benda2 yg x elok pd owg. Owg xsampai hati nk maki hamun or marah2 dia. So, apa yg owg buat adalah bg amaran secara lembut pd dia. Hasilnya? Dia langsung tak mengendahkan amaran yg diberikan malah makin galak untuk mengulangi perbuatan dia tu dengan kata2 yg lebih teruk lg. Lebih menjatuhkan maruah owg.

Sampaikan satu hr, wkt owg citer kat kwn owg fsl masalah ni dia ckp benda yg sama yg kwn ndia tu ckp pd ndia.. ko ni baik hati sgt, lembut hati. Klu aku yg kena budak tu mmg dh kena teruk dah.

Lepas owg dh betul2 tak tahan, barulah owg memberi amaran pd Gorilla dgn cara yg lembut gak tp lebh tegas n mngkin menusuk hati kot.. akhirnya selepas hampir setahun lbh dia ulang perbuatan yg sama pd owg, dia stop dh skrang n kita owg pun dh xberhubung.

Nmpak tak apa yg owg cuba smpikan pd ndia? Fikir2kanlah..

P/s: Walaupun kita jauh, kalau ndia rasa perlu seseorang untk bercerita, owg masih ada disini sama jek mcm dulu.. :D Blh je klu ndia nk kongsi pape dgn owg.. jgn pendam sensorang k..

aidaNadia said...

:'(

takkan nak citer lam blog ni..

LeaQistina said...

wahaha.. adoi la cyg oi.. mcm la xde owg nyer email.. xpun ym.. xpun no phone.. xprnah tukar pun sume tu.. hehe.. adoi la cik MPP sorang nih.. :p