Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

11 August 2010

30 hari mencari cinta

Bismillahirrahmanirrahim~
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful~

Ramadhan Ramadhan Ramadhan.

Masa solat terawih tadi, rasa nak menitik air mata. Syukur dapat jumpa sekali lagi dengan Ramadhan. Ada sedikit tazkirah kat office tadi yang rasa macam nak kongsi ^_^ Hope dapat mengejutkan kita yang leka. Pesanan untuk diri sendiri juga.

Kenapa kita ada al-Quran?
Setiap mesin, mesti ada manual penggunaan kan? Urmm~ manusia ni adalah mesin yang diciptakan oleh the Greatestest Creator, Allah s.w.t and of course, sebagai mesin, kenalah ada manual penggunaan supaya dapat dikendali dengan baik kan? Macam tu juga lah fungsi Al-Quran. Macam 'MANUAL PENGHIDUPAN MANUSIA'.
Sebab tu Al-Quran tu dikatakan sebagai petunjuk, pandu arah, MANUAL kehidupan kita sehari-hari. Alangkah indahnya hidup kalau 100% ikut manual. Confirm sistem badan kita terjamin selamatnya.

Puasa macam washing machine.
Kenapa? Sepanjang tahun, macam-macam perkara yang kita lakukan. Jadi Allah s.w.t jadikan bulan Ramadhan ni sebagai bulan untuk mensucikan hati. Dosa-dosa mereka yang mengamalkan dan menghayati Ramadhan sesungguhnya, diampunkan. Subhanallah. Rasa macam baby baru lahir kalau kita betul-betul 'sental dengan clorox, dynamo dan bubuh sedikit softlan atau downy' untul Ramadhan kita. Ya Allah, ampunkan dosa hamba-Mu!

30 hari mencari cinta.
Tak lama. Hanya 30 atau 29 hari sahaja untuk kita rebut peluang. 'Bos' besar nak bagi 'gaji' berlipat kali ganda. Andaikan bahawa bulan-bulan biasa, kita dapat gaji RM1000 je. Tapi bulan Ramadhan ni, 'Bos' baik hati nak bagi RM27000! Siapa tak nak 'duit' banyak macam tu! Hanya dengan jatuh cinta. Oh, jatuh cinta dengan manusia, senang. Tapi jatuh cinta dengan Pencipta? Mari kita sama-sama cari cinta-Nya. I tahu, susah untuk betul-betul mencintai Dia.


Jom kita rebut ganjaran pada bulan ni. Caranya, tiap kali terdetik dalam hati untuk beramal, tanamkan dalam hati, contoh kalau terdetik nak berjemaah solat isya', bisik dalam hati, "eh, nanti dapat ke tak aku jumpa Isya' 1Ramadhan lagi?"
InsyaAllah, lebih mudah untuk kita top up amalan kita.

Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami.

Jom niat puasa!

4 comments:

  1. T____T
    keinsafan dah menular dlm diri ini..
    insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. semuga kite dapat mencari cinta Ilahi dlm masa 30hari ni dan seterusnya.....

    ReplyDelete
  3. mahira_oya>>
    selamat puasa jugak.. ^_^

    ana>>
    alhamdulillah~ sama-sama kita cari.. hehehe~

    ReplyDelete