Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

22 September 2015

Kita Tak Pernah Tahu

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Terpanggil nak menulis rentetan viral dari pos Dai Izzhar calon adik ipar aku tu tempoh hari. Jangan risau, aku tetap rasa Dai Farhan muka macam Imam. Dah apa kaitan.

Apa Dai Izzhar kata?

Tu lah korang banyak sangat makan semut. Ni aku copy balik apa dia kata,

[ Facebook tak menggambarkan kehidupan sebenar seseorang.]

Biasa tak tengok orang post gambar tengah makan kat restoran mewah dengan suami, bahagia bercuti kat luar negara dengan keluarga. Biasa kan?

Bila tengok, apa kita rasa?

Salah satu sebab kenapa ramai orang stress hari ni adalah bila mereka mula membandingkan kehidupan mereka dengan orang lain di media sosial.

Manusia selalunya percaya apa yang mereka nampak di media sosial adalah gambaran sebenar kehidupan sesorang.

Ini pesan sifu saya, Faisal Abdullah.


Hah, amacam, best tak ayat calon adik ipar aku gahahahaha Dai Izzhar ni? Hehe. Sentap hakak.

Tu lah kita ni, aku kata 'kita' ye. Means termasuklah aku. Kita ni terlalu obses dengan segala kecantikan dan kebaikan. Hurm, bukan obses lah ayat terbaik, semua manusia pun inginkan kesempurnaan dalam hidup.

Tapi, dalam hidup ini TAK AKAN ada yang sempurna. Kita tengok, waaa syiok rr dia suami hensem, anak-anak comel-comel, hidup bahagia (macam laa laki bini tak pernah gadoh), duit banyak, bisnes majuuu je sokmo tak pernah-pernah jatuh.....

sedarkah kita, yang itu semua hanya beberapa % je dari seluruh kehidupan dia.

Orang tak akan/jarang paparkan the other/negative side of their life. Kau tengok perempuan tu cantikkk je all the time, takkan muka dia baru bangun tidur dia nak selfie masuk dalam instagram kahkahkah. Tapi kalau bangun-bangun tidur masih cantik tu bidadari namanya aku letewwww.. haha jangan muntah ijo.

Kau nampak dia ni asyik lepak makan kat Starbucks je, tak pun kat hotel-hotel mewah, kau apa tau sebenarnya ada lah seminggu dalam sebulan dia makan ikan bilis lauk budu je kat rumah eh eh sedap weh letak budu pembuka selera.

Dan, let say orang yang sentiasa maju dalam bisnes, kita pernah tahu ke bagaimana susahnya dia struggle dari bawah? Kita pernah tahu ke berapa 'harga' yang perlu dia bayar untuk sampai ke satu tahap yang tinggi?

Dalam hidup ni, tak ada yang sempurna. Sempurna tu pun subjektif. Ada orang, lulus setiap subjek pun dah cukup sempurna pada dia. Ada orang, wajib semua subjek kena A, baru sempurna di mata dia.

Semua ni bergantung diri kita. Betapa kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Jangan korang salah faham lak. Aku tak suruh ko guna #syukurlah Malaysia masih aman ye, tak tak kita tak bicarakan soal 1MDB kat sini.

Kita tak pernah tau, cerita lain di sebalik kisah yang kita nampak depan mata kita.

Kita tak pernah tau, gambar lain di sebalik gambar indah di depan mata kita.

Kita tak pernah tau... tak pernah tau....

So, stop judging, stop complaining, stop comparing. Sampai bila kita nak maju kalau asyik cemburu dengan keindahan yang orang lain gapai. Sedang kita sendiri masih takut nak berusaha untuk menggapai awan yang indah untuk diri sendiri.

Lihat kebahagiaan orang lain, sebagai pemangkin semangat untuk kita juga, satu hari nanti.

InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment