Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

26 September 2015

Tips Banyakkan Susu Ibu

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Disclaimer : Entri ini hanyalah pengalaman penulis semata-mata. Setiap orang pasti ada pengalaman yang berbeza. For those yang nak try, dipersilakan. Kita sendiri tahu kemampuan badan kita. Sharing is caring. ^_^

Aku start menyusukan anak sejak Jun 2013 tak putus-putus sampai hari ni konon katanya nak wean off Fateh masa mengandungkan Melor dulu kan tapi tak jadi-jadi pun wean off nye pfftt sangat. Jadi, aku nak share pengalaman aku yang tak seberapa ni untuk korang-korang especially new mommy @ yang baru nak start susukan anak dengan susu ibu.

Baiklah, mari kita mulakan.

Tips 1: Banyakkan minum air masak. Extra banyak. I mean, serius lah memang BANYAK.
Lagi-lagi musim jerebu ni aku rasa tiap jam aku topup air minum ni. Botol aku 750ml so aku topup tiap jam, imagine berapa liter aku minum during office hour. Ni baru office hour, bahahah!

Aku ada dengar dari Imam, dia kata, kalau kat kampung  dia, masa berpantang, orang perempuan ni tak boleh minum air masak banyak-banyak. Sebab nanti urat kembang.

Aku tak tahu betul ke tak isu urat kembang tu, tapi aku memang perlukan berganda-ganda air start dari aku menyusukan anak. Tekak sendiri terasa haus. Tekak aku sendiri yang mintak air.

Plus lepas bersalin confirm aku kena sembelit bahahahah so yeah, thanks to extra air masak. Syaratnya mestilah air masak suam-suam manja gitu.


Tips 2: Lebihkan masakan berair masa berpantang.
Ni pun sama. Kalau kat kampung Imam, waktu berpantang tu tak boleh makan lauk yang berair sangat. Sikit-sikit je boleh. Aku pernahlah berpantang 3 hari kat rumah ibu mertuaku lepas bersalin Melor. Lauk aku ikan cencaru bakar dengan sambal bilis hancur gaul dengan lada hitam. Sudahnya malam tu aku kegatalan satu badan. Melor alergik ikan cencaru rupanya. Bukan aku yang alergik, Melor yang alergik, tapi aku yang gatal satu badan. Sebab aku belum pernah ada alergik makanan sepanjang hidup ni. Ni lah first time. So esoknya aku makan nasi panas dengan ikan bilis hancur tu je lah. Eh tapi sedap weh, sebab ada rasa lada hitam tu. First time makan gini.

Kalau kat rumah aku? Memang ibu bantai bagi aku makan segala benda rebus-rebus dan berair. Extra garlic & ginger. Sup ayam dan kentang dan carrot. Kadang-kadang siakap stim hahaha. Dulu masa bersalin Fateh dapat lah sup ikan haruan fuuu sedap terangkat. Hahaha. Siapa kata lauk berpantang tak best? Cuma memang ibu tak bagi aku makan yang berminyak & bercili la. Tu je. Dan lauk-lauk yang gatal merenyam. Emm telur contohnya.


Tips 3: Jangan skip makan.
Ini serius! Kita nak bagi anak makan, tapi kita sendiri tak cukup makan dah camana tu? Hahaha. Ada yang kata, takde istilah makan untuk dua orang. Tapi pada aku, benda tu betul. Aku makan untuk 3 orang hahahaha dan aku memang laparrrr sepanjang masa sampai Imam kata aku bela s**a ke apa lapar je, ke tak baca Bismillah sebelum makan? Especially tiap kali lepas menyusu atau lepas pam susu, confirm aku cari makanan. Lapar!


Tips 4: Jangan stress 
Masa susukan anak, dan masa pam susu. Jangan stress. Lately ni aku stress sebab penat kat office, balik rumah Fateh nak perhatian, pastu dia berebut susu dengan Melor.

Serius aku stress.

Maka susu aku merudum kaw kaw punya. Melor pun masa direct feeding macam tak puas. Asyik nak marah. So aku tahu, memang susu aku terlalu sikit masa ni.

So aku cuba tenteramkan diri. Tarik nafas. Relaks. Tiap kali nak susu kan anak, put aside semua benda. Kosongkan fikiran, dan pandang muka anak. Confirm kau senyum dan lebih mudah susu nak keluar. Key point dia, hormon yang hasilkan susu adalah hormon gembira. Kalau kau tak gembira camane susu nak keluar?


Tips 5: Fahami konsep demand & supply
Ni yang aku pegang selama ni. Kalau kurang demand, agak-agak milk factory ko nak keluarkan supply ke? Of course tak. Dah kurang keluar, maka kuranglah production. So pastikan kerap kerap kerap direct feed anak. Atau kalau anak dah terlalu kenyang, macam kes Melor sampai terluak-luak, aku akan pam. Sentiasa pastikan miss B kosong. Barulah mudah milk factory nak keluarkan supply sebab demand tinggi. Ini tips paling utama. Walaupun kau amalkan segala tips di atas plus plus makan segala jenis milk booster, tapi key point ni kau tak turutkan juga, susah lah nak banyakkan susu. Serius. Ini serius. Sebab aku pernah skip pump session, esoknya susu merudum kaw kaw. Kalau aku sentiasa kosongkan miss B, insyaAllah supply tak putus.


Dan yang paling utama sebenarnya, berdoa, keep positif, believe in yourself. Berdoa supaya Allah cukupkan rezeki anak-anak, berdoa supaya sentiasa kental jiwa raga. Be positive dan sentiasa percaya semua orang ada susu, tinggal nak tak nak usaha je. Believe in yourself, kita sangat hebat.

Memang ada few % dari wanita di seluruh dunia ni yang memang betul-betul tak dapat nak supply susu kepada anak, apa-apa pun you guys still the best. Being a Mom pun dah betul-betul hebat. Bukan senang melahirkan anak.

So for those yang sedang berusaha untuk menyusukan anak, this is for you.

Keep calm & enjoy your moment.




No comments:

Post a Comment