Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

25 September 2015

Melor : Rutin Berpantang

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Aceceh Melor dah nak masuk 5 bulan baru tergerak hati nak share rutin berpantang itu hari. Kemahen ko dah mak mak sangat nak share rutin berpantang.

Sebelum bersalin kan Melor, aku dah beli beberapa barangan, dengan harapan nak berpantang cara tradisional lah kononnya.

Korang boleh rujuk balik kat entri yang ni untuk tengok barang apa yang aku beli.

Mari kita refer balik tengok berjaya ke tak aku ni memanjakan diri ala-ala Puteri Gunung Ledang.

1. Urut
Alhamdulillah sepanjang 44 hari berpantang, ada lah aku dapat 3 kali berurut + 1 kali berurut sebab bentan yang aku ada cerita hari tu.

Aku tak dapat panggil makcik yang urut aku masa lepas bersalin Fateh hari tu. Entah lah aku call call makcik tu tak angkat. Hampa. Alhamdulillah ibu ada contact number sorang lagi makcik urut. Wah ibu ni dah kenapa berkawan dengan orang ngurut je ni.

So far makcik urut ni memang superb wa cakap! Dia tak urut guna minyak hangen segala minyak yang buat kau berbau macam kedai jamu bergerak. Dia urut aku hari tu pun guna minyak chamomile kemahen ko makcik urut guna chamomile. Berbau harummm je lah badan aku 1 hari. Imam balik kerja pun tertanya-tanya bini aku ni betul ke tengah berpantang wangi semacam je hakhakhak.

Siapa-siapa sekitar Keramat, nak berurut dengan makcik ni, highly recommended! Bukan je lepas bersalin, ko tetiba sengal-sengal badan, nak orang urut pun boleh panggil makcik ni. Number phone dia, 016-9939163 (Cik Nor). Tapi tu lah makcik ni tak ada kenderaan. Kalau korang nak khidmat dia juga, minta lah jasa baik encik-encik suami tolong jemput Acik Nor kita ni.


2. Tungku
Masih menggunakan tungku batu sungai yang guna masa bersalin Fateh dulu. Ibu panaskan atas dapur, lepas tu alaskan dengan daun apa aku tak ingat nanti aku confirmkan balik dengan ibu, balut dengan kain batik, then Acik Nor akan tap tap tap kat badan ko. Pergghhh rasa seperti di syorga. Haha! Start dari tapak kaki, sampai lah ke kepala. Phewwww ini part paling seronok. Sebab lepas bersalin kan badan ko macam seram sejuk kan. Lepas bertungku, rasa nikmatnya haih tak terkata!

Aku bertungku 1 badan kalau Acik Nor datang rumah. Kalau dia tak datang, aku tungku kaki je. Heh. Ngada.


3. Tangas
Ni first time aku buat! Hahahaha! Seronok rupanya. Acik Nor yang bagitau bahan. Ibu tolong rebus je. Heheh. Bahan-bahan aku tak banyak.

- Daun pandan : Acik Nor bawak
- Daun serai wangi : MIL aku bagi, dari kampung

Semua bahan-bahan direbus sampai menggelegak. Harum semerbak satu rumah.



Tediaaaa bertangas homemade itewww~




Pastu letak bawah bangku yang berlubang-lubang camtu.

Pastu ko berkemban, duduk kat bangku tu, selubung badan dengan kain batik. pastikan seluruh kerusi tu pun ditutup dengan kain batik yang ko pakai tu. Eh paham tak cemane?

Duduk lah situ sampai ko agak-agak wap panas tu ala-ala dah tak panas. Sambil tu buat keagel exercise. Ada macam-macam cara bertangas ni. Ada kata lepas habis nifas. Ada kata hari ketiga lepas bersalin.

Untuk aku? Aku buat lepas dua minggu bersalin. Masa ni nifas pun tinggal sikit-sikit. Tu pun sebab aku confident luka bersalin dah sembuh, baru aku berani nak bertangas ni.


4. Mandi Herba
Macam yang aku bagitau, aku guna brand Anugerah. Dalam satu kotak tu ada 6 paket je rupanya tapi harga kemahen lagi hahah!

Aku start guna lepas hari ketiga bersalin. Guna pun bukan hari-hari. Selang sehari. Dan 1 paket tu boleh guna 2 kali. Rebus 1 kali untuk mandi pagi, dan rebus 1 kali lagi untuk mandi petang.


Ni rupanya dalam periuk rebus.

Eh jap. Sekarang baru aku terfikir sebenarnya kena rebus gitu aje ke kena buka uncang tu dan keluarkan serbuk dalam tu? Hahaha!

Aku sempat pakai 3 paket je sebab entah lah kenapa masa mengandung Si Melor ni kan aku terkena gatal-gatal satu badan. Bawa sampai lepas bersalin. Lepas mandi dengan herba ni gatal-gatal satu badan naik balik. So 3 paket lagi jadi tukun. Tak tau nak sedekah kat siapa. Ada yang nak ke?


5. Feminine Wash
Hah yang ni pun aku konfius. Ada orang kata kena pakai lepas habis nifas. Ada yang kata boleh pakai serta-merta lepas bersalin.

Oleh sebab aku ni takde la tradisional sangat, takde lah moden sangat, maka aku pakai lepas nifas kering. Hehe. Masa baru bersalin, aku just cuci dengan air suam-suam manja gitu. Taku aku nak pakai sebarangan memandangkan kulit aku terlalu sensitif sejak mengandung Melor.

Sampai sekarang pun aku masih pakai. Sedap bau dia wangi. Kehkehkeh.


6. Bengkung.
Hah, ni satu lagi. Aku beli bengkung jenama DHerbs. Jenis kain belacu. Aku terlupa yang kulit aku ni sensitif. Makanya, aku sempat berbengkung 3 jam je dalam satu hari. Lepas tu habis gatal-gatal kat perut. *Nangis* Tapi gagahkan jugak la. Lepas dah kurang gatal, pakai lagi, pastu buka pakai buka pakai buka pakai je lah kerja aku. Syok pakai bengkung ni. Badan rasa kemas.


7. Pati Ikan Haruan
Ni aku tak minum. Penat je beli! Aku terlupa minum. Sebab Melor kena kuning masa hari ketiga. So aku memang stop segala herbal thingy kalau anak-anak kuning. Pastu kuningnya Melor pun dekat 2 minggu. Lepas hari ke 18 tu aku pun terlupa sampai ke hari ni tak terusik pati ikan haruan tu. Haisy! Dah tak berpantang ni, malas lah kan nak minum benda yang pahit gahahahah!

Sila jangan tiru perangai aku. Baik korang pi minum sekarang, untuk kesihatan dalaman.


8. Minyak satu badan.
Ni aku guna minyak Anugerah bau epal. Mulanya macam tak panas. Sekali... selepas beberapa saat, aku dah menggelupur satu badan kepanasan. *nangis*

Hari esoknya aku pakai sikittttt sangat-sangat. Aku alergik betul lah dengan minyak panas gila-gila ni. Sampai sekarang ada lagi losyen tu. Aku bagi Imam pakai kalau dia sengal-sengal badan kahkahkah.


Itu je lah kot. So tak jadi lah aku ber Puteri Gunung Ledang hahahahaha!

Hari ke 21 aku dah start masuk dapur ketung ketang memasak, membasuh baju, mengemas rumah.

Err relaks relaks. Aku takde lah sampai tahap bekerja berat. Aku masih lagi jalan sopan ayu gitu slow slow. Lagipun manalah aku larat sangat nak berdiri lama. Cepat pitam. Badan belum pulih. So kebanyakan masa, aku baring sebelah Melor kehkehkeh.

Nanti aku bagi tips banyakkan susu pula ye. Korang yang berpantang cara tradisional berpilis apa bagai tu jangan hentam aku pulak . I try my best untuk follow semuanya. Tapi mana yang badan aku tak boleh terima, aku terpaksa tinggal. Just aku make sure badan aku relaks & panas-panas suam gitu.

^_^v

No comments:

Post a Comment