Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

04 December 2015

Melor masuk HDU dan PICU - Di HDU PPUKM

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Ni sambungan dari Part 1 ni.

Maafkan saya andai kata entri lepas membuatkan ramai kawan-kawan yang sebak sambil mengalirkan air mata di hadapan pc/laptop/smartphone masing-masing.

Ketahuilah, ramai lagi anak-anak yang lebih kurang bernasib baik, ada sampai tahap tak mampu tanggung kos rawatan. Kisah Melor hanya 0.00001% dari segala kisah yang ada.

Apa pun, aku menulis sekadar part of my journey. Part of journey aku sebagai seorang ibu.

Cerita kita tergantung sampai mana eh? Oh, doktor buat persiapan untuk pindahkan kami ke HDU. Atau di PPUKM, dipanggil PHDU.. khas untuk paediatrik, kanak-kanak.

*****************************

Lepas doktor decide untuk pindahkan Melor ke HDU, aku dah tak boleh susukan Melor secara direct. Atau kita panggil, 'direct-feeding'. Diorang akan masukkan air melalui drip tu.. ikut tangan, kata orang layman macam kita ni. 

Kata doktor, aktiviti direct feeding tu membuatkan nafas Melor bertambah laju. So Melor hanya akan bergantung kepada 'air' tu.

Aku rasa hiba. Sedangkan susu ibu adalah antibodi yang terbaik untuk bayi. Tapi kenapa aku dihalang untuk menyusukan sendiri anak aku? Diganti dengan air? Bertambah lemah Melor aku tengok. Lembik. Melor nampak lebih tenang bila menyusu. Kenapa mesti dihalang? Kenapa diorang tak bagi aku berusaha untuk tenangkan anak aku?

"Tak boleh, Puan. Bila menyusu, dia terpaksa menggunakan lebih banyak tenaga. Dia dah guna banyak tenaga untuk bernafas. Macam kita tercungap-cungap. Dia penat. Jadi kita nak dia kurang guna tenaga. Biar dia guna sepenuh tenaga yang dia ada untuk bernafas sahaja. Tak perlu guna untuk benda lain."

Kalau dia tak menyusu, mana nak datang tenaga? Hati aku memberontak. Tapi demi kebaikan anak, aku turutkan dulu kata doktor. Mereka lebih arif.

Maka sepanjang masa Melor tak menyusu, aku hanya pam untuk kurangkan bengkak dan untuk kekalkan stimulate otak aku. Kang otak aku ingat aku nak wean off pulak. Parah gitu.

Paling sayu, tiap kali Melor nangis dan buat gaya nak minum susu, aku terpaksa tahan dan pujuk dia.

Sabar, sayang. Melor cepat sihat. Nanti ibu boleh bagi susu. Sekarang ni ibu peluk Melor kuat-kuat. Agar anak ibu tenang, agar anak ibu rasa damai. Jangan menangis, sayang. Lagi banyak tenaga Melor habis, lagi susah Melor nak bernafas. Nanti doktor kata anak ibu ni terlalu penat. Nanti doktor masukkan mesin oksigen yang lagi besar tu. Ibu takut. Sabar, nak. Ibu ada ni dekat anak ibu. Ibu peluk anak ibu kuat-kuat ye. Tidurlah, sayang...

Dalam HDU, selain wayar untuk 'bekalan tenaga', kat tangan diorang pasang juga wayar untuk bekalan antibiotik. Kat dada pasang pelekat untuk heart rate dan respiratory rate. Kat jari kaki untuk monitor SPO2. Kadar oksigen.



Muka sayu je. Sikit pun tak nak senyum. Aku agah dia buat tak tau je.





Main wayar tu buat menghiburkan hati.





Pening aku tengok wayar banyak-banyak ni. Wayar kat dada tu berapa kali tah tercabut. Yang kat kaki tak payah cakap. Selalu sangat kena rentap dengan si kenit ni.




4 jam sekali kena nebulizer. Selalunya dia menangis. Entah fobia entah apa. Nangis sampai tertidur.




Serius camni je lah muka dia sepanjang masa. Senyumlah, sayang. Ibu rindu.

Dalam pukul 4 petang macam tu, nurse sampaikan berita gembira untuk aku.

"Puan, doktor kata Puan dah boleh susukan anak Puan. Kejap lagi saya off drip."

"Serius ni nurse?"

"Ye.. doktor kata dah boleh susukan dia."

Ya Allah.. Alhamdulillah! Dapat kembali susukan dia pun aku dah cukup bersyukur sangat-sangat. Aku dakap erat badan dia. Dia pun macam tau-tau dah boleh menyusu.

Say yay!

"Tapi Puan kena tengok lah kalau dia nampak penat, tercungap-cungap, Puan stop menyusu dulu. Bagi dia rest."

"Ok!"

Aku dah tak dengar benda lain. Yang aku tahu, anak aku akan lebih tenang bila aku peluk dia.

**************

Malam tu malam pertama kami di HDU. Diorang ada sediakan bilik rehat untuk ibu tidur. Tapi aku pilih untuk tidur sebelah anak aku. Tak kisahlah aku cramp dalam katil kanak-kanak tu. Yang penting aku sentiasa di sisi dia. Lagipun dia breastfeeding baby. Dah tentu dia sentiasa perlukan aku. Yang penting, misi aku, lebih banyak dia menyusu, lebih cepat dia sihat!

Aku yang tak tidur sejak dalam emergency bay tu, cuba untuk tidur malam tu. Tapi aku tak boleh lelap sebab badan Melor makin panas. Nurse minta aku buka baju dia. Malam tu dia tidur tak berbaju. Kejap-kejap aku basahkan badan dia dengan air suam.

Lebih kurang pukul 3 pagi nurse datang kejut.

"Puan, suhu badan dia panas sangat ni Puan. Saya terperanjat sebab tiba-tiba alarm bunyi, tengok heart rate dan RR dia mendadak naik. Saya check suhu 36 je. Tapi bila pegang badan dia, panas. Saya check lagi sekali 38.8"

Allah....

Aku kejut Melor. "Melor... bangun sayang.. kita minum susu banyak-banyak, nak. Bagi suhu badan Melor turun."

Melor diam.

Air mata aku menitik. Sedikit demi sedikit.

"Melor... bangun, sayang. Ibu nak bagi susu ni."

Dia tak nak bangun.

Aku lap-lap badan dia dengan air suam. Pun dia tak terjaga. Tidurnya sangat lena.

"Puan.. dia nampak letih sangat..."

"Melor... ibu basahkan badan anak ibu. Jangan demam panas sangat ye, nak. Ibu tahu anak ibu kuat. Kuat lawan kuman-kuman tu, sayang.. Ibu tahu Melor kuat. Ibu ada ni, sayang... Ibu temankan Melor lawan kuman-kuman tu."

Aku usaha perahkan susu ke mulut dia. Macam yang aku buat masa Fateh warded di PPUM dulu. Aku usaha sehabis daya aku. Aku picit-picit hidung dan pipi dia.

Tak lama lepas tu dia terbatuk dengan sangat teruk. Nurse datang untuk buat prosedur sedut kahak. Dia menangis. Sakit.

Aku hanya mampu memerhati dari luar tirai. Kalaulah aku mampu pindahkan kesakitan tu kepada diri sendiri.....



... bersambung ...

No comments:

Post a Comment