Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

07 December 2015

Melor masuk HDU dan PICU - Transfer ke Hospital PUSRAWI

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Penat dah menangis dalam dua entri sebelum ni,

Part 1
Part 2

Jadi marilah kita lebih bertenang dalam entri kali ni. Aku jamu mata korang dengan gambar-gambar Melor yang tiut-miut tu ye.

*************************

Malam pertama di HDU PPUKM, Melor demam panas. Aku dah tak berapa nak tidur selama hampir 48 jam. Kalau dapat tidur pun, paling lama pun 1 jam. Makan pun, ala-ala makan tak makan. Mau nye tak, Melor langsung tak boleh kena tinggal. Kat HDU tu, makanan untuk penjaga diorang siapkan kat tempat lain. Ada satu bilik khas untuk makan. Jadi kalau nak makan, aku kena bergegas, berlari, makan laju-laju sebab 30 saat lepas tu, akan terdengar Melor menangis cari aku.

Ye, 30 saat lepas aku tinggalkan katil dia.

Kenapa tak tunggu Melor tidur?

By time Melor tidur, diorang dah angkat tray tu. Maka, aku tak sempat makan.

Kan Melor sakit, bukan ke sepanjang masa dia akan tidur?

Yes, memang sepanjang masa dia akan tidur. Tapi, di atas riba aku. Kalau aku letak semula atas katil walau seperlahan selembut mana pun, hanya mampu bertahan... ya, 30 saat. Atau kalau pun dia dah tertidur sebelah aku dalam katil tu, aku bangun je nak turun katil, walau seperlahan mana pun, dia akan sedar. Dia sedar kehilangan bau ibu dia.

Maka di hari ketiga tu, lepas je laju-laju solat subuh dan mandi, aku menuju ke katil Melor dalam keadaan kepala berdenyut, mamai, lapar dan segalanya. 

Kat situ ada nurse yang sedang tukar cadar katil pesakit lain. Rutin setiap pagi di PPUKM. Buka langir, tukar cadar, etc etc etc.

Dua, tiga langkah lagi nak sampai ke katil Melor, tiba-tiba aku rasa kepala aku berpinar. Ruang aku rasa gelap, dan.....

"Eh eh eh! Puan!!"

Seorang nurse sempat sambut aku. Aku nyaris jatuh pengsan! Nurse tu dudukkan aku kat kerusi.

"Puan letih sangat ni tak cukup rehat. Muka Puan pun pucat ni. Puan dah breakfast ke belum?"

Geleng.

"Puan pergi breakfast dulu. Saya tengokkan Melor."

Seorang nurse lain papah aku ke bilik makan. Aku makan, perlahan. Kepala masih berdenyut. Memang betul aku tak cukup rehat. Tak cukup tidur.

Tapi aku tak dapat makan lama-lama. Dah dengar suara Melor menangis. Laju-laju teguk air dan cepat-cepat pergi ke katil Melor. Aku susukan dia dan aku tak sedar bila masa aku tertidur. Tau-tau je ada nurse kejut sebab doktor nak round.

Lepas first round tu macam ada sinar harapan sikit.

"Kalau tak ada apa-apa, insyaAllah petang ni boleh transfer anak Puan ke wad biasa semula."

Alhamdulillah! 

Tapi...

Tengahari tu keadaan Melor masih belum betul-betul stabil.

"Kita mungkin akan transfer dia ke ICU pula. Untuk bagi bantuan oksigen yang lebih besar. Dan kami nak minta Puan supaya tak susukan dia. Kita akan buat saluran terus ke perut dia untuk salurkan susu. Jadi dia tak perlu guna tenaga untuk menyusu. Bernafas sahaja dah buat dia terlalu penat dan tercungap-cungap."

What?

Tiub?

No breastfeeding?

Oksigen lagi besar?

Are you kidding?

"Perlu ke tiub dan oksigen yang lagi besar?"

"Ye, Puan. Sebab dia masih tak stabil dan keadaan dia tak bertambah baik pun dari semalam."

"Eh, saya nampak pernafasan dia semakin ok. Nafas dia tak laju pun masa menyusu. Dia lebih tenang masa menyusu."

"Tapi, Puan. Memang keadaan dia kurang stabil. Kita sedang berusaha nak selamatkan dia."

Aku diam. Hati aku berat.

"Atau pun, tak apalah. Kita tunggu kata pakar dulu." kata doktor.

Dan pakar decide untuk tunggu dan monitor sampai esok.

Petang tu suhu badan Melor naik semula. Bila aku bagitau nurse, nurse check suhu dan kata tak demam. Tapi dalam mulut dan badan dia, aku rasa panas. Memang panas. Aku yang susukan dia, aku tahulah!

"Puan, nafas dia masih terlalu laju. Heart rate dia tinggi." kata doktor yang round petang tu.

"Dia demam... RR dan heart rate dia naik sebab dia demam."

Doktor pandang nurse.

"Dia tak demam. Saya dah check tadi. Suhu dia 36 saja." kata nurse.

Dia demam! Aku tak puas hati nurse tu kata dia tak demam.

"Saya rasa elok Puan fikir cadangan kami untuk transfer ke ICU. Sebab keadaan jantung dan paru-paru dia tak stabil padahal dia tak demam. Saya faham, Puan mesti rasa tak puas hati sebab semalam doktor kata ok, hari ni doktor kata masuk ICU pula." 

Doktor berlalu macam tu saja. Kenapa diorang tak nak percaya bila aku cakap Melor demam? Termometer tu boleh jadi rosak, boleh jadi jugak tak masuk betul-betul dalam telinga dia macam kes malam tadi. Kenapa diorang tak percaya? Mungkin diorang ingat aku bercakap sebab emosi?

Aku basah-basahkan badan Melor petang tu. Melor, cepat sihat ye. Diorang kat sini tak nak percaya kat ibu. Bila ibu cakap anak ibu demam, diorang tak percaya. Air mata aku mengalir lagi sambil aku basahkan badan Melor.

"Dua-dua kerja swasta ke?" tanya seorang ibu yang anaknya sudah 3 bulan dalam HDU tu.

"Haah. Kami suami isteri kerja swasta."

"Oh, kos kat sini mahal juga. 1 hari dalam RM250 kalau tak silap. Tu belum masuk ubat dan mesin-mesin."

Mungkin kos kami sepanjang dalam HDU tu dah hampir RM1k.

Malam tu Imam buat keputusan untuk mohon transfer ke Pusrawi. Aku dah hampir pitam hampir tiga kali. Jantung aku pun laju semacam je sejak dalam HDU ni, aku ketakutan setiap kali alarm mesin tu berbunyi, pinggang aku makin sakit, cramp dalam katil Melor (aku ada slipped disc, remember?).

Aku whatsapp ejen insurans Melor. Katanya insurans akan cover rawatan di Pusrawi.

Aku tekad, esok pagi aku akan minta discharge, AOR (at own risk).

Pagi tu sekali lagi doktor ulang pasal tiub, mesin oksigen lebih besar, berhenti menyusu, dan ICU. Aku terus matikan ayat doktor.

"Saya nak minta transfer ke hospital Pusrawi."

"Kenapa?"

"Panel husband saya."

"Tapi Puan... keadaan anak Puan tak stabil sekarang ni. Saya takkan bagi Puan pindah ke hospital lain dalam keadaan macam ni. Puan jangan ingat kami nak buat apa-apa kat anak Puan. Apa yang kami buat adalah nak bagi dia sihat. Sekarang anak Puan tak ada tunjukkan perkembangan yang positif pun."

"Saya nak transfer. Cukup."

Doktor terdiam. Sekejap. "Baiklah. Kita tunggu pakar."

Aku dah tak sanggup dengar doktor bertelagah depan aku. Sorang kata perlu ICU, sorang kata boleh transfer wad biasa. Sorang kata nak buat macam ni, sorang kata nak buat macam tu. Sorang kata nak antibiotik yang ni, sorang kata nak guna yang tu.

Anak aku bukan bahan eksperimen.

Lebih kurang 5-10 minit kemudian, doktor pakar datang.

"Puan betul nak transfer? Ke mana tadi?"

"Pusrawi."

"Kenapa?"

"Panel husband saya."

"Saya tengok dia dah semakin ok. Why you decide to transfer her to ICU?" doktor pakar tu tanya doktor yang pagi tadi nak masukkan Melor ke ICU.

"Sebab tak ada perubahan. Dia nampak penat. Sejak petang semalam tak ada perubahan pada dia."

"For me she looks ok. Never mind if the mom insist to transfer. Tapi Puan, sebarang risiko dalam perjalanan, atas risiko Puan sendiri ye? Kami akan cuba minta Pusrawi datang dan bawa peralatan yang diperlukan. Memang dari sini ke Pusrawi tak jauh, tapi dengan keadaan anak Puan yang masih perlukan bantuan oksigen, benda 5 saat pun boleh jadi macam-macam."

"Ye, saya faham. Semua atas risiko saya."

Dan doktor benarkan kami transfer ke Pusrawi. PPUKM sendiri yang uruskan. Bermula dari call Pusrawi untuk pengesahan katil kosong, bercakap sendiri dengan Dr. K (pediatrician di Pusrawi) dan urusan transfer dengan ambulans.

Thanks PPUKM! Bukan korang tak bagus, just aku yang tak puas hati. No offense. Aku masih banyak follow up kat PPUKM. So tak ada lah nak bermusuh pun dengan PPUKM.

Dalam ambulans Pusrawi. Aku dah kata, kalau ada yang nak melawat masa kat HDU/ICU hari tu, memang aku tak bagi. Rupa aku sikit lagi dah nak sama dengan zombie.

Masa ni aku kena make sure Melor tak tertidur. Bantuan oksigen guna tong yang macam orang scuba guna tu. Dalam ambulans nurse pasang mesin untuk monitor tekanan darah, jantung, dan oksigen dia sepanjang perjalanan kami ke Pusrawi.

Ada sekali dia tiba-tiba tertidur. Cepat-cepat aku kejut dia. Nasib baik dia bertahan untuk berjaga jugak walaupun lemah.

Kami sampai Pusrawi lebih kurang 1 pm. Ditempatkan dalam ICU Pusrawi. Alhamdulillah. Aku lebih tenang kat sini.

Surprisingly, Melor pun tenang kat sini!


Baru sampai, penat dah tertidur.




Begitu sekali tidurnya.


Ada katil ibu & baby.


Masih perlu monitor sepanjang masa.


Entah kenapa, kat sini, heart rate & RR dia lebih stabil. Aku pun mampu nak pergi mandi, solat dan makan lama-lama. 

Jadi sebenarnya apa yang berlaku kat PPUKM yang buat aku tak tenang duduk sepanjang masa? Aku sendiri pun tak tau. Kenapa Melor macam tak stabil je kat sana?

.... bersambung ....





No comments:

Post a Comment