Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

11 December 2015

Melor masuk HDU dan PICU - Episod Terakhir

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Part 1
Part 2
Part 3

Setelah berhempas-pulas ceh hempas-pulas lah sangat kan, maka terhasil lah entri terakhir untuk rentetan kes masuk ICU Cik Melor Naylah kita ni.

************************

Lepas transfer ke ICU Pusrawi, segala-gala bacaan Melor semakin stabil. 

"Apa sebabnya Doktor?"

"Antibiotik yang dah bermula sejak hari pertama dia dalam wad dah mula bertindak balas. Ada kesan positif dari antibiotik yang diberikan. Alhamdulillah."

Alhamdulillah. Syukur! Apa agaknya yang terjadi kalau aku bersetuju untuk pasang tiub dan bagi mesin oksigen yang lebih besar tu? Aku tak boleh bayangkan.

"Tapi dia masih perlu berada dalam ICU ni untuk close monitor. Lagipun suhu badan dia masih turun naik. Hopefully by tomorrow dia dah tak demam lah." kata doktor.

Melor.. kuat ye, sayang. Ibu tahu anak ibu memang kuat.

Aku terasa menggigil. Mungkin air-cond di Pusrawi terlalu sejuk. Berdasarkan pengalaman beberapa kali warded di Pusrawi, air-cond memang sejuk! Aku minta selimut extra.

Lepas solat Isya', nurse datang untuk check suhu badan Melor. 

"Ok, Melor tak demam ye."

Tergerak hati nak minta nurse check kan suhu aku. "Nurse, boleh check suhu saya?"

Dan.. "38.6. Eh, Puan demam ni!"

Dah sudah, aku pulak yang demam! Hahaha! 

"Puan letih sangat ni jaga Melor dari kat HUKM hari tu. Tak apa lah malam ni Puan rehat je. Takyah risau sangat dah pasal Melor. Kami ada."

Lepas makan panadol, aku tidur. Melor memang masih tidur dan tak berapa aktif sangat. Sekali lagi dalam ICU ni, Imam tak boleh bermalam. Sorang penjaga saja dibenarkan. Dan kanak-kanak bawah 12 tahun tak boleh masuk. Dah beberapa hari juga lah aku tak jumpa Fateh. 

Malam tu aku tak sedar langsung pukul berapa nurse datang tukarkan pampers Melor, pukul berapa nurse datang check temperature dia. Aku memang tidur lena-selena-lenanya. Aku sedar pun masa nurse kejut nak sedut kahak Melor.

Kat Pusrawi, Melor dapat 2 jenis antibiotik. Dan juga dexa. 







Beberapa hari dalam ICU Pusrawi, akhirnya kami boleh transfer ke wad biasa lepas Melor dah mampu bernafas macam biasa tanpa bantuan oksigen.

Alhamdulillah!

Dah boleh cabut benda kat hidung dia tu. Yay! Siapa kata dia behave? Selalunya kalau berjaga, dia akan tarik tiub tu. Tak tahu dah berapa kali buka tampal dah sellotape tu. 

Bila masuk ke wad biasa, aku dah boleh lega sikit. Tak ada lah aku sakit jantung je tiap kali alarm mesin monitor tu berbunyi gahahah!

Tak lama lepas tu, kami boleh discaj. Tapi Melor pun tak ada lah sembuh sepenuhnya. Continue antibiotik untuk seminggu kat rumah. Close monitor. Apa-apa hal cepat-cepat pergi hospital.

*************************


Pengalaman masuk ICU ni memang aku tak boleh lupa sampai bila-bila. Macam mana kami rasa berderau darah masa doktor sebut ICU, macam mana kami rasa bila dia tak respon bila kita panggil, lajunya nafas dan jantung dia. Allah... semua tu memang tak boleh lupa.

Kami masih lagi sentiasa monitor keadaan dia sampai hari ni. Nafas laju sikit je aku dah menggelabah. Minggu lepas dah pergi sedut kahak semula kat Klinik Dr. Nadir. Hari-hari buat steam wap dan tepuk percussion, sentiasa tengok dada & perut dia. Kat cikgu taska dia pun aku minta tolong tengok-tengokkan. 

Aku fikir, masalah ni akan berulang selagi dia masih duduk di taska. Sebab di taska ramai budak dan imun sistem dia lemah walaupun dia menyusu badan. Tak semua anak sama. Mungkin anak korang, duduk taska pun ok. Batuk sikit-sikit je. Tapi anak aku sangat sensitif. 

3 kali dah Melor masuk wad dalam masa baru berusia 6 bulan. Korang imagine lah apa yang aku rasa. 3 kali badan kecil tu dicucuk sana dan sini. Hati ibu mana yang tak luluh? Dan baru-baru ni, terus ke ICU. Ingat aku suka ke anak aku masuk wad?

Tapi ini bahagian ujian yang Allah nak bagi kami suami isteri. Ada orang diuji dengan tak ada anak. Ada orang walaupun ada anak, tapi Allah uji dengan perkara macam ni. Dan macam-macam lagi ujian malah lebih hebat dari ujian kami.

So setiap daripada kita, memang Allah akan bagi ujian. Takkan ada seorang pun yang akan terlepas.

Sekarang aku jadi trauma, fobia. Setiap kali dengar Melor batuk, aku berdebar. Kat ofis, hati aku langsung tak tenang. Sentiasa berdoa semoga Melor baik-baik saja.

Semoga Allah tunjukkan jalan yang terbaik untuk kami.

Aminn...

No comments:

Post a Comment