Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

10 August 2012

Adopted Children

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

korang-korang semua dah tengok iklan ni?


first tengok, tangisan berjurai-jurai. cuba sedaya-upaya nak tahan. tapi tak boleh tahan. biarlah kat office pun, peduli.

second time tengok, masih menangis.

dah cukup. tak mahu tengok dah.

nanti menangis lagi.

hati jadi sayu. barulah terasa perasaan kanak-kanak macam ni.

kemudian ternampak berita tentang anak-anak yatim yang ditinggalkan di surau di area puchong.

terus call encik suami.

"jom pergi puchong."

"buat apa?"

"ada anak-anak yatim kena tinggal. kesian, bang. ada 18 orang.."

"ramainya! tapi apa yang kita boleh buat dengan budak-budak tu?"

diam. "emm, nak ambil anak angkat pun, nampaknya budak-budak tu macam dah besar-besar. kalau nak ambil anak angkat, biarlah boleh disusukan."

"sayang, kita baru 3 bulan kahwin. sabar, ye?"

diam lagi. saya teringin sangat nak jaga mereka.

bukan sebab saya belum mengandung lagi maka saya nak ambil anak angkat. tak. tak. tapi sebab hati saya tersentuh sangat. siapa nak jaga budak-budak tu? apa nasib diorang? kalau diorang tak dapat pendidikan yang baik, apa akan jadi dengan diorang nanti?

tapi saya pun bukanlah di tahap golongan yang berada yang mampu nak sediakan kemudahan untuk budak-budak tu.

suami kata lagi, "kita nak bagi makan apa, yang.. budak seramai tu. makan kita pun cukup-cukup bulan-bulan.."

saya sedih. saya nak tolong. tapi tak tahu cara. tak terfikir cara. saya hanya mampu berdoa. lemahnya saya!

bila sembang dengan rakan sepejabat, "jom lah kita buka tadika. atau nurseri. atau apa sahaja yang seangkatan. boleh jaga budak-budak tu."

"nak jaga seramai tu masih perlukan kos. makan minum sekolah."

kami diam. kenapa kami rasa terhalang di situ?

macam mana saya nak tolong mereka?


T____T



No comments: