Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

16 August 2012

Sedekah

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::


*updated*

bulan-bulan Ramadhan gini mesti feeling-feeling nak beramal gitu. Allah dah sediakan suasana yang kondusif. syaitan diikat. kecuali manusia yang bertopengkan syaitan. eh ke syaitan yang bertopengkan manusia? bulan baik gini pun ada yang buat jahat. pelik masih ada 'syaitan' yang terlepas. gitu?

tadi ada taklimat berkenaan YaPEIM. tentang sedekah jariah. alhamdulillah. ni satu lagi perkara yang buat saya sayang company ni. selain satu lagi, peraturan asas yang diberitahu masa mula-mula masuk kerja dulu, staf perempuan yang beragama islam, wajib menutup aurat. ye. wajib. terperanjat. tak sangka ada sebuah company yang wujudkan peraturan begini. selalu kita dengar kalau perempuan kerja hotel, tak boleh bertudung.

bila ada taklimat tentang kebaikan dan amal-amal jariah begini sekali-sekala, buat kita rasa insaf.

insaf.

kata penceramah, kita ni mesti susah nak berpisah dari harta dunia. kan?

penceramah bagi contoh beberapa situasi yang kita pun ada je alami. sekadar untuk renungan dan bukan takat renung, fikirkan kita ni kat mana.

Situasi 1
kita hanya ada RM11 dalam wallet. sekeping not RM10, sekeping not RM1. tengah-tengah berjalan, ada orang minta sedekah. kita nak hulurkan RM10 atau RM1?

Situasi 2
dalam hati masa ke solat jumaat, dah niat dalam hati, hari ni nak sedekah RM20. tapi bila sampai waktu, dalam wallet ada RM100 sekeping. takkan nak letak RM100 dan ambil baki RM80?


see, betapa jauhnya kita dengan sedekah? betapa KEDEKUT nya kita?

kadang ada anak yatim datang minta sedekah. asalnya memang kita niat nak sedekah. tapi dek kerana kita khuatir itu adalah sindiket, maka kita pun tak bagi sedekah kat budak tu. saya pernah buat entri tentang ni dulu. nanti saya cari semula dan link kan di sini. *updated: ini link entri tersebut*

harta ni semua Allah yang punya. Dia bagi pinjam. bila kita bagi pinjam semula kepada Allah (yakni sedekah), Allah akan balas semula berlipat-lipat kali ganda.

perkara ni macam terjadi kat diri saya sendiri.

semalam, encik suami bersedih. haruslah seorang isteri cuba menenangkan hati suami. katanya, duit untuk beraya tak cukup. kebetulan bulan ni perlu renew road tax dan insurans. RM1+++ kan. kereta baru nak sambut birthday setahun. dan tahun ni tahun pertama kami sebagai suami isteri. haruslah BANYAK persiapan nak dibuat. tambahan, motor beliau tiba-tiba rosak minggu ni. dah dua kali dalam bulan ni. dan dah seminggu encik suami berulang-alik dengan kereta dari Cheras-Taman Melawati (hantar saya ke pejabat)-Hicom-Taman Melawati (ambil saya)-Cheras.

tapi tu lah. BANYAK juga keperluan yang perlu didahulukan.

encik suami tanya, "kenapa kita macam kurang duit, ye?" sayu sahaja suaranya.

"tak berkat. mungkin kita kerja main-main. tak sungguh-sungguh."

"kita main-main masa kerja ke?"

"yelah, mungkin tak sedar, amanah tak dilaksanakan dengan baik. lepas tu, tak bersedekah. macam mana harta nak berkat."

"ye ke?" sayu lagi.

"lepas tu, kita pun terlupa nak bersyukur. ada duit lebih, tak bersyukur. dapat gaji, tak syukur. memang cepat aje lah lesap duit tu."

ye. bila suami bertanya, saya macam warning diri sendiri.

ye, kita selalu lupa, kan?

bila dah tak cukup duit macam ni baru nak beringat.

hari tu masa nak beli McDonald's harga RM20, "alaaa RM20 aje."

sekarang? RM10 pun berdikit-dikit. minyak kereta pun fikir-fikir macam mana nak refill.

itulah, bila senang, lupa. bila susah baru padan muka.

kan?

sabar ye suamiku. sekurang-kurangnya kita masih cukup makan. beras masih ada.



:) senyum pun sedekah





No comments:

Post a Comment