Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

07 August 2012

Mertua vs Menantu

:: Bismillahirrahmanirrahim :: 
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

mula-mula nak asah vocab.

apa beza mertua dan mentua?

sebenarnya saya pun tak tahu. tapi orang akan kata ibu mertuaku dari ibu mentuaku, kan?

ibu mertua adalah nightmare bagi setiap anak-anak gadis.

eh eh maksud saya, setiap anak-anak gadis mesti wondering, macam mana ke rupa ibu mertuaku nanti? garangkah? baik kah? atau bercekak pinggang di dapur melihat menantu perempuan dia memasak?

cakap pasal masak, air tangan isteri tak mungkin sama dengan air tangan ibu suami kita. ceh~

tengok, kenapa semua gambaran negatif? salahkan filem ibu mertuaku. eh eh tapi filem zaman p.ramlee tu, mak yang perempuan yang agak ganas sikit.

baca entri dari blog si jimat ni.

saya dulu pun macam tu. berharap tak ada ibu mertua. takut! saya pun tak faham kenapa perasaan tu lahir macam tu. walhal seorang ibu tu haruslah hatinya selembut ibu saya sendiri, bukan? tapi tak pernah terfikir pun. dalam fikiran ni, ibu mertua tu seorang yang garang, yang sentiasa nak menilai menantu perempuan dia. macam mana 'hasil kerja' menantu perempuan. pandai masak ke tak, pandai mengemas ke tak, pandai jaga anak dia ke tak?

sekali lagi, seorang isteri tak mungkin sama dengan ibu suami kita.

bila berkongsi pengalaman dengan kawan-kawan lain yang dah berkahwin, sebenarnya macam-macam sikap ibu mertua ni.

ada yang relax sahaja.

ada yang ibu mertua baikkkkk sangat sampai semua benda pun tak bagi menantu buat.

tak kurang juga yang kurang boleh berkomunikasi dengan ibu mertua. kadang sebab masalah bahasa (kalau dah menantu orang sabah, ibu mertua pula berbahasa kelantan pekat, memang susah sikit lah, kan?), kadang sebab masalah percanggahan pendapat.

pada saya, pertama sekali, anggap ibu mertua macam ibu kita sendiri. ye, mana mungkin ibu mertua sama dengan ibu sendiri. (sob sob i miss my ibu T____T) sebab ibu sendiri tu dah berpuluh tahun jaga kita. takkan sama.

kedua, cuba banyakkan bersembang dengan dia. korek dari suami, segalanya tentang ibu beliau. apa yang pernah berlaku sepanjang hidup dia, apa minat dia. benda-benda macam ni boleh jadi bahan untuk bersembang.

ketiga, RAJIN MASAK. fuh. tulisan huruf besar? saya akui pertama kali ke rumah ibu mertua, saya hanya TIDUR. haha. gila ke tak saya tak tahulah tapi kan, tu ibu mertua saya yang suruh. lagipun masa tu kami sampai di kampung dah malam. mak dah siap masak untuk kami teheee lepas makan, tidur. bukan nak tolong basuh pinggan ke hape kan? lepas tu esok pagi terus balik KL. sungguh tak senonoh. mak tak bagi. serius. mak tak bagi saya turun dapur masa tu.

oh bakal pengantin perempuan, sila jangan amalkan perkara di atas tu, ok?

cakap pasal masak, balik kampung lepas tu saya dah start masuk dapur. memang saya lah yang tolong mak sampai tahap saya cakap, "mak duduklah kat atas, biar nadia masak" ewah ewah kat rumah sendiri ado ko perangai gitu? nehi nehi. kat rumah sendiri, ibu direct suruh saya masak je. tak yah nak basa-basi.

sampai ayah mertua sound suami, "angah, nanti kat rumah, tolong nadia memasak, tau?"

haha tak memasal.

masa mak ada di KL dan duduk di rumah saya beberapa hari, memang saya suruh mak relax je tengok tv. masa nak balik, mak siap minta bekalkan masakan saya. eh. eh. malu lah pula.

nyampah

tapi, tak semua orang bernasib baik macam saya. anak-anak perempuan mak pun kata, "sekarang ni mak ada kak nadia. kita ni siapalah, kan..." saya tahu diorang bergurau. tapi kadang betul juga apa diorang kata. segan pula saya dibuatnya. kata suami, "mak memang macam tu. kalau dah sayang, sayang sangat."

pasal memasak ni juga, anak-anak gadis sekelian tak perlu risau tak pandai masak. gugel kan ada? gugel sahaja resepi macam-macam ada. buku resepi pun melambak. tinggal nak tak nak try sahaja.

kepada kawan-kawan yang masih berkonflik dengan ibu mertua, kalau kita susah nak lembutkan hati dia, lembutkanlah hati kita sendiri. bisikkan dalam hati, itulah mak, ibu, yang melahirkan, menjaga, mendidik suami kita, sampai jadi suami yang terbaik untuk kita.

lama-lama insyaAllah lembut lah hati ibu tu. ibu, kan?

:)

heh. betul, kan?



ibu mertuaku



^_^v

2 comments:

ZIEMA said...

Bestnya ada mak mertua boleh tunjuk skill masak :)
Yang penting kena jaga dan ambil hati mak mertua hehe.

Nadia Havez said...

Jimat~
takpe, ko tunjuk skill masak kat aku pun dah cukup.
eh.