Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

26 June 2014

Prosedur MCUG? Apa tu?

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Dah setahun cerita ni berlalu. Tapi aku masih tak boleh lupa, macam mana kecilnya Fateh, dan macam mana berseliratnya wayar keliling dia.

Entri 1 : Fateh Al-Hafidz dan Hospital
Entri 2 : Fateh Al-Hafidz yang kuat!

Ni sambungan, susulan dari kes masuk wad tu.

Lepas dah check ultrasound, alhamdulillah buah pinggang Fateh ok, tak ada masalah, tak ada isu pembengkakan buah pinggang.

Tapi doktor tu cakap, Fateh kena undergo satu lagi prosedur, MCUG.

An MCUG/VCUG is most commonly used in children who have repeated urinary tract infections. In some children, a problem with the junction of the ureters and bladder allows urine to flow backwards towards the kidneys instead of away from them. This condition is called vesicoureteric reflux. Usually this valve problem does not cause the urine infections, but in children who get them, it is important that it is picked up. This is so that action can be taken to protect the kidneys from infected urine, and so prevent kidney damage. This is most often why an MCUG/VCUG is done. (http://www.patient.co.uk/health/micturatingvoiding-cystourethrogram-mcugvcug)

Aku tolong copy aje lah eh? Nak terangkan tak reti. I is not a doc.

Aku dah konfius. Hari tu masa dekat wad, doktor pakar kata, kalau lepas ujian ultrasound, then everything ok, normal, means dah tak ada apa-apa. Tak perlu follow-up apa lagi dah.

Ni MCUG amende pulak yang doktor sorang ni cakap?

Doktor tu bagi tarikh appointment untuk datang semula, ambil tarikh untuk prosedur MCUG.

Kat rumah aku google pasal MCUG, aku bertanya kepada orang-orang yang berkenaan, cuba mencari sebaik mungkin apa itu MCUG.

Kebanyakan kata tak perlu prosedur tu. Sebab? Anak aku tak ada apa-apa tanda-tanda yang berkaitan. Lagipun prosedur tu agak menyakitkan untuk baby yang baru berumur 2 bulan!

2 bulan.. tak terdaya aku nak tengok alat sulit anak aku dimasukkan bendasing, yang boleh efek kepada dia nanti. He is still too small.

Seminggu kendian, kitorang pun datang semula ke PPUM untuk ambil tarikh prosedur MCUG kononnya. Aku pun puaslah bersoal-jawab dengan doktor tu. Masa ni doktor tu tengah belek buku tebal dia, nak revise apa aku pun tak tahu.

"Doktor, kenapa kena buat prosedur MCUG ni eh? Doktor kata semua dah ok. Jadi untuk apa kita buat MCUG ni?"

"Ini termasuk dalam SOP. Jadi kita kena buat."

"Apa tanda-tanda yang ada pada anak saya sampai dia kena buat MCUG tu? Bukan ke kalau ada UTI je kena buat MCUG?"

*UTI - http://www.babycenter.com/0_urinary-tract-infection-in-babies_10910.bc

"Anak Puan dimasukkan ke wad sebab jangkitan kuman. Jadi MCUG ni adalah salah satu SOP untuk anak Puan. Ini prosedur." Suara doktor tu dah agak tinggi sedikit.

"Tapi doktor pakar kat wad hari tu tak ada pun cakap pasal MCUG ni? Dan anak saya tak ada masalah UTI, doktor sendiri akui, kan?"

"Ini prosedur Puan! Secara teorinya kita kena buat MCUG ni!" wahhh doktor dah tinggi suara.

"Kalau saya nak dapatkan 2nd opinion boleh tak?"

"Boleh. Terpulang pada Puan. Saya akan buat surat untuk Puan kemukakan kepada pihak kedua. Dan saya juga perlu dokumenkan kenyataan Puan dan Puan tandatangan. Puan sendiri yang tolak prosedur ni dijalankan." Muka menahan marah.

Lepas tu tak ada pun surat yang dia suruh sign sebab aku tolak prosedur tu.

Aku bersangka baik. Memang doktor kena ikut SOP, kena ikut prosedur.

Tapi, sebagai mak ayah, kita kena tahu juga apa prosedur yang doktor nak buat untuk anak kita. Aku bukan orang yang tolak doktor, malah aku rasa hospital tu rumah kedua aku. Aku tak pernah bangkang apa sahaja pendapat doktor selama ni. Cuma this time, aku berpendapat prosedur ini tidak perlu.

Teori memang tetap teori. Tapi tindakan yang perlu dibuat masih bergantung kepada keadaan semasa. Doktor tu baru grad, jadi, normal lah kot, a bit skema. Hehe.

Alhamdulillah so far Fateh ok. Tak tahulah kendian hari. InsyaAllah, aku dan suami akan jaga amanah Allah ini sebaiknya. Semua mak ayah nak yang terbaik untuk anak-anak.




1 comment: