Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

03 June 2014

Hijabi Flea Market - Review

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Sebagai pengusaha Kedai Nadim, kitorang tak pernah join SENDIRI benda-benda macam ni. Direct contact dengan customer. Dulu masa kecil-kecil aku selalu ikut makcik aku meniaga. Itu pun aku pemalu. Haha. Kau gelak eh? Sebab tu aku cakap, aku tak reti betul bab-bab bisnes ni. Kalau ada part bisnes masa sekolah dulu, aku lah orang paling belakang. Aku suka jadi orang belakang tabir.

Entah macam mana aku sahut cabaran nak join flea market ni. Anjuran Karangkraf. Aku expect this event mesti grand punya.. Musti hebat punya.. Musti marketing gila-gila punya. Sebab? 3 majalah besar Karangkraf yang join. Nur, DaraDotCom dan Hijabista. Aku pun selalu join event jadi aku tahu what to expect in this kind of event.

But, unfortunately, malangnya, expectation aku jauh tersasar sama sekali. Jauhhh yang hamat. Sorry kalau terlalu direct to the point. Memang patut pun aku membanding-bezakan sebab, sebab Karangkraf kot! Siapa kat Malaysia ni yang ulat buku tak kenal Karangkraf?

Pra-kejadian
First, aku minta layout kat organizer DUA BULAN sebelum event. Aku tau Karangkraf tu macam mana ke rupa bentuknya, tapi nak tau lah kan kat mana tempat-tempat diorang letak itu ini. Tandas, surau, etc. etc. Mudah lah untuk kita rangka plan kita pula sebagai vendor kan? Lagi kalau untuk orang yang tak pernah datang Karangkraf, at least dapat gambaran kat mana diorang akan diletakkan. Tapi aku dapat DUA HARI sebelum event. Dan aku difahamkan, layout tu baru siap. Aku tak paham macam mana rangka event without any layout at the first place? Hurmm.. Dan sorry to say, layout pun takde mark apa-apa. Entah mana bangunan entah mana pintu. Yang ada lukisan kotak kotak kotak. Suami aku yang tak tau selok-belok Kompleks Karangkraf siap boleh tanya, "Yang, mana pintu masuknya? Abang tak faham layout ni.." Aku terpaksa gelak aje.

Banyak kali jugak la (actually tiga kali, but kalaupun baru tiga kali, as a vendor sure kau menyirap meh pertanyaan kau tak dijawab kan?), aku emel kat organizer tu, aku nak tau berapa ukuran tempat yang disediakan. Dan, dua hari sebelum event juga baru aku dapat jawapan, dari organizer. Tapi aku dah tahu seminggu sebelum tu. Itu pun sebab aku terpaksa tanya makcik aku.

Attitude semasa memberi emel kepada customer. Aku tak faham kenapa ada orang perlu sampai tahap nak guna font SAIZ 60, siap BOLD pastu highlight kaler MERAH, begini rupanya HIJABI FLEA MARKET kenapa eh? Lagi-lagi aku baca emel dari skrin henfon yang kecik ni. Wording pun jadi lari-lari.

HIJ
A
BI


Gitu. Setahu aku lah, kan, setahu aku lah, orang kalau guna large font, bold, plus kaler merah ni tengah marah. Kalaupun nak bagi warm reminder pun, it should be as warm as it is. Dah nama pun warm, bagi font kaler suam-suam kuku pun dop gapo. Atau pun bold kan saje benda-benda penting pun dah cukup kan?

Semasa Kejadian
Ok, diorang dah letak tape merah putih untuk bezakan kawasan car boot sale dengan parking lot. Ok. Ini dah ok. Tapi, haha tengok ada tapi lagi. Tapi macam mana eh susunan letak keretanya? Macam yang aku cakap, dalam layout takde legend ke atau apa-apa petunjuk. Dan, dalam emel kata kena datang paling lewat pukul7 pagi. Tapi, aku tak nampak seorang pun mereka yang memakai tag 'krew' pagi-pagi tu untuk tolong kami, atau berada di sana untuk kami tanya apa-apa. Tak ada. Sudahnya kami ikut kepala kami sendiri lah kat mana-mana nak park kereta. Sampai ada seorang vendor tanya aku, "Akak, macam mana ye nak letak-letak kereta ni? Tak ikut layout eh?" Ikut je la mana dan dik.. Akak pun tak nampak entah macam mana lotnya.

On the way ke sana, aku tak nampak pun bunting ke banner ke sepanjang jalan nak ke Seksyen 15 tu. Yang aku nampak 1 la iklan sebesar2 alam dekat roundbout yang dekat dengan arah ke Karangkraf tu. Yang lain, tak nampak. Kot la ada warga Shah Alam yang nampak iklan kat tempat lain bitau na? Kawan aku pemastautin tetap kat Shah Alam siap tanya aku, "ada apa weh kat Karangkraf?"

Sepanjang dua hari kat sana, sedihnya aku bila deejay hanya dua kali je announce ada car boot sale kat luar. Udah la kami ni berpanas, mentang-mentang kami bayar pun murah je, macam dianaktirikan. Sampai ada kawan pengunjung ni kata, "eh la.. kau ada buat car boot sale ke kat sana? Aku tak tau pun ada car boot sale kat situ! Tak nampak apa pun..." Yela yela lain kali aku bayar memahal.

Crowd memang sikit yang hamat. Pesta Konvo yang bebudak U buat pun lagi ramai compared to this. Pada aku, kuasa pengiklanan masih kurang. Diorang kata ada iklan kat tv tapi aku tak nampak pun. Aku jarang tengok tv kot. Kot lah kan. Dan disebabkan crowd yang tak ramai ni lah, masuk hari kedua iaitu hari ahad, vendor car boot sale yang datang tak sampai separuh. Haa see... Nampak tak kekecewaan kami. Pastu lepas tengahari ahad tu, balik lagi separuh vendor. Tinggal seperempat dari total vendors hari sabtu. Entah macam mana diorang buat pengiklanan tah.

Selepas kejadian
Dah siap-siap packing, sampai ke sudah aku tak hade berjumpa pun orang yang contact direct to me via emel tu. Lagi best aku dapat makluman kata, "oh dia takde, pergi majlis kenduri kahwin kawan..." Aku hanya mampu menggeleng kepala. Aku pun terpaksa tak attend kenduri memember & sedara sebab ye, aku salah seorang peniaga kat sana. Tapi as a crew, apa ke salahnya, you datang sekejap dan jumpa all the vendors? Tanya apa masalah, everything ok ke tak. Ni nan hado. Sekali lagi, dianaktirikan.

Ada la, editor Nur yang datang jumpa salam-salam sebelum balik tu. Terima kasih :-)



Ok, done untuk review aku this time. Yang aku cerita kat atas tu semua yang beburuk belaka kan? Hahaha.. Dah tak ada borang customer feedback. Jadi aku harap ada penambahbaikan dari pihak Karangkraf sendiri. Atau kalau rasa susah sangat, upah event manager. Tapi orang media takkan nak upah event manager kan. Malu lah kan nak upah event management buat event korang. Media ada kuasa nak tarik crowd tapi aku tak nampak benda tu last weekend. Banyak lagi benda kena perbaiki kalau Karangkraf nak buat lagi event ni tahun depan.

All the best Karangkraf! Kalau ada lagi tahun depan, aku nak join lagi sebab aku syok meniaga. Haha! Hope korang improve la mana-mana yang lompong.

K?

Cun :-)

No comments:

Post a Comment