Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

24 June 2014

Tips berpuasa untuk breastfeeding mommy

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

Cewahhh.. baru setahun jagung nak bertips-tips bagai eh? Hehe J

Mana ilmu yang ada, kita panjang-panjangkan. Ye dak?

Dah lama pulak tak tulis entri ala-ala ilmiah ni. Aku tak tau macam mana nak start dan hilang arah nak menulis. Sama ada lari tajuk ataupun merapu-rapu tak ada point.

Jadi baik kita make it into point lah, senang orang nak baca, ye dak?

Aku masih menyusukan Fateh. Tak ada campur-campur susu formula. Alhamdulillah rezeki Allah bagi. Jadi nak masuk bulan puasa ni, aku agak risau. Ada yang kata, nanti susu drop sebab kita kurang minum air (aku minum lebih 5 liter sehari, ok? Lagi-lagi tengah cuaca panas sekarang). Aku google macam-macam tips berpuasa untuk breastfeeding mommy ni. Jadi aku try sendiri, apply masa berpuasa sunat. Boleh ler kalau kome nak cuba jugak.

  1. Sahur is a MUST! Kau dah lah gastrik pastu memandai tak nak sahur memang sengaja cari penyakit namanya. Dan sahur mestilah meriah macam buka puasa. Maksud aku, makan berat, nasi, lauk etc etc. Janganlah bila aku kata meriah ni kuih lompat tikam, seri muka, agar-agar buah bagai kau nak ada atas meja sahur. Melainkan baki buka puasa semalam. Hehe. Jangan membazir.
  2. Minum air masak dengan banyaknya. Ini serius! Aku minum 3 liter air masa bersahur. Haha. Kembung tak kembung? Memang kembung la. Masa solat subuh tu rasa nak terbelahak balik la segala benda yang dimakan.
  3. Makan kurma. Ni tak payah cerita lah memang ramai tahu kelebihan kurma ni sebagai instant energy. Aku akui aku ni jenis kurang rajin makan kurma. Tapi cannot deny lah kelebihan buah sunnah ni.
  4. Pam macam biasa. Dulu aku rasa macam nak tukar timing pam susu, lepas sahur dan lepas berbuka. Tapi, ramai kata pam je macam biasa. Ikut timing biasa. Sebab otak dah set begitu. Dan aku try, Alhamdulillah susu tak drop pun malah dapat extra gituuu. Yang penting adalah…… Sila ke point seterusnya,
  5. Mindset & Determination. Yes! Yang penting adalah MINDSET! Takde maknanya kalau berpuasa, susu takde. Susu tu akan produce juga. Percaya lah. Lagipun kau bukan tak makan, tak minum. Cuma tukar waktu makan & minum je. Dan keinginan kena kuat!
  6. Jangan lewat berbuka. Of kos la siapa tak nak berbuka lepas seharian puasa kan. Hehe. Oleh sebab pagi tadi aku dah minum 3 liter air masa sahur, so masa buka minum 2 liter air. Bagi badan ni terhidrat semula. Husy macam iklan 100PLUS.
  7. Doa. Ni yang penting. Doa ni bukan masa puasa je. Sepanjang masa pun kita kena doa kan. Semoga Allah mudahkan perjalanan kita nak menyusukan anak sebaiknya, dan Allah kuatkan semangat dan azam kita untuk terus usaha, usaha, dan usaha.


Aku percaya, setiap anak tu Allah dah tetapkan rezeki dia. Kita usaha sebaik mungkin untuk bagi yang terbaik untuk anak.

Doa seorang ibu tu mustajab, tak ada hijab, kan?

Selamat berpuasa dan selamat berusaha kawan-kawan! Go go chayok!

No comments:

Post a Comment