Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

06 January 2011

Macam Mana Nak Gemuk

:: Bismillahirrahmanirrahim ::
:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::

apsal i rasa macam kelakar je tajuk cenggitu. hahah~ sebagai menghormati permintaan sahabat baik zaman sekolah dulu, dari sekolah rendah sampai ke sekolah menengah, al-jimat-cermat, so i buatlah entri ni. ko jangan harap rr jimat, aku nak panggil ko ziema... goli den... hahah~

seronok berkawan dengan al-jimat-cermat ni. confirm korang akan selalu berjimat-cermat. eh yeke jimat? aku rasa tiap kali on the way ke stesen lrt kampung baru tu, mesti kita singgah beli jajan kat pasar minggu tu kan kan kan? oh, farah pun sama, athirah pun sama... ah, korang semua sama lah. weyh, lupa nak bagitau korang, athirah fakhriah dah selamat menikah 31 disember hari tu. huu~

cukup imbau kenangan lama. nanti lari tajuk. penat je cikgu BM dulu ajar, nak buat karangan, kena ada peta minda. supaya isi tak lari dari tajuk. wahah! tapi i rasa dah dekat 3 perenggan i tak masuk-masuk lagi topik asal -_-"

ok, macam mana nak gemuk? i rasa ni soalan paling senang nak jawab. sebab i mampu naikkan berat badan sebanyak 5kg dalam masa 2-3bulan je duduk rumah lepas habis belajar dulu.

:)

apa yang i buat ye?

pertama sekali, sila memasak dengan sedap! betul kan? kalau uolls~ masak tak sedap, macam mana uolls~ nak makan dengan banyak kan?

kedua, lepas dah memasak dengan sedap, sila makan paling minimum 5 pinggan nasi sehari. minimum ok? dan makanan itu adalah nasi dan tolong jangan letak nasi cikit cenonet sahaja. sila penuhkan satu pinggan itu dengan nasi dan lauk.

ketiga, apa ye... hah! sila makan juga walaupun dah pukul 11malam. hahah~ buruk betul perangai anak dara ni.

keempat, dah makan pukul 11malam tu, sila tidur terus. wahah.

kelima, bangun pagi, sila buka tudung saji dan tengok makanan apa yang ada. kalau tak ada pun, sila jangan malas untuk goreng telur dan makan nasi + telur bersama kicap.

ok. cukuplah banyak ni je i bagi petua kurang sihat. ok, jimat? u sila follow, ok? 2 minggu lagi ko bagitau aku apa hasil dia, ok? berapa banyak 'ok' daa~~~

tapi sebenarnya kurang elok kalau amalkan gaya pemakanan macam ni. sebenarnya, apa yang penting, amalkan gaya pemakanan yang sihat.

jangan skip meal

jangan tak makan sayur

sentiasa minum susu, makan buah

rajin-rajin exercise.

hasilnya, anda akan dapat badan yang ideal. tak gemuk, tak kurus.


pagi tadi masa breakfast, hot mommY kata,
"sabtu ni kita pergi jogging, ya?"

anak yang patuh ni pun jawab,
"baik, ibu..."


-_-"

10 comments:

ziema said...

ahahahahahaha...
owh terharu i tau ;)
babe.. athirah fakhriah yg chubby itu sudah lupa aku okey!!! even kitorg 1 kampus kat melaka.. beliau TAK KENAL aku!!!!
nway thnx for those advices!!
akan ku cuba! hurk!! (semangat ni weh)

Nadia Havez said...

erkkk? beliau tak kenal? ko kat puteri wilayah pun setahun je.. ekekekek~~~

sila cuba! aku sokong ko.. hidup jimat! ahahah~

oya said...

nak kurus!!

Nadia Havez said...

dah ada 2 part macam mana nak kurus.. eheh :P

rohanazainal said...

tak nak baca! sebab tak nak gumuks.....~

hahaha..

Nadia Havez said...

ana::
sampai hati u takmo baca.. sob3~~~

lovelyfana said...

huhu.. tetibe jd lapo.. hek3x~~

salam perkenalan.. :)

Nadia Havez said...

lovelyfana::
alamak.. sebab i byk cakap sal makan ye? ihix~!

zul said...

jangan tak makan sayur???tu yang lemah tu....aku ni jenis tak mkn sayur...huhuhuhu

Nadia Havez said...

zul::
jadi, sila paksa makan sayur.. ngaa~~