Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

19 July 2009

Kisah Seorang Budak Perempuan (Part 1)

pada suatu hari sang kancil berjalan-jalan di tengah hutan *eh, silap-silap*. saya nak ceritakan sedikit fasa dari sisi kehidupan saya. yang baik, boleh diambil. yang buruk boleh ditinggalkan *nadia fitri havez versi skema*.

kisah ini berlaku ketika saya berusia enam tahun *seperti yang diceritakan oleh daddy co0L*. mungkin apa yang saya ceritakan di sini akan menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. tapi harap saya tidak ditangkap di bawah ISA. sebab, saya menceritakan kisah hidup saya sendiri. lagipun, kisah hidup saya mungkin tidak membawa mudarat kepada sesiapa pun, jadi tidak ada sebab untuk saya ditahan di bawah ISA atau akta hasutan. ok3, saya back to normal.

semasa berusia enam tahun, daddy co0L and hot mommy nak masukkan saya ke tadika. yelah, lazimnya budak-budak yang berumur 6 tahun masuk tadika, kan? tadika yang berdekatan dengan rumah saya masa tu adalah tadika KEMAS dekat lorong k*****t 1 *nama lorong terpaksa dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan hahahaha~!*.

saya tidak dibenarkan untuk mendaftar ke tadika tersebut. dengan alasan, ibu bapa saya hanyalah penduduk tetap. bukan warganegara malaysia. ibu bapa saya berasal dari indonesia namun mereka sudah lebih 30tahun menetap di malaysia. mereka berkahwin di malaysia dan saya serta adik-adik saya juga lahir di malaysia. ya, saya berterus-terang mengakui status ini. saya tidak tahu apa implikasi jangka panjang dengan pengakuan ini tapi saya punya alasan saya tersendiri untuk berterus-terang dan cuba membuka minda sahabat-sahabat sekelian.

puas ibu dan ayah saya merayu supaya saya diberi peluang belajar seperti kanak-kanak yang lain. alasan kedua cikgu di tadika tersebut, kanak-kanak di situ sudah tahu membaca, jadi mereka khuatir saya ketinggalan jika tidak dapat membaca dengan baik. mungkin Allah ingin memberi peluang kepada saya, lepas je cikgu tadika tu habiskan ayat 'takut saya ketinggalan jika tidak dapat membaca dengan baik', kebetulan saya memegang suratkhabar. saya yang minat membaca sejak kecil, terus membaca setiap ayat pada suratkhabar tersebut dengan lancar. cikgu tu tergamam. daddy co0L pun mem'back-up' saya *ayat dah start tunggang-langgang*, "anak saya memang dah pandai membaca sejak umur tiga tahun." cikgu tadika tu terus terdiam.

muncul pula seorang cikgu dari kelas lain. saya masih ingat namanya, cikgu noraini. dia pun bertanya cikgu yang menghalang saya dari msuk tadika tu, "kenapa tak boleh bagi budak ni masuk tadika? bukan dia tak tahu membaca pun! lagipun budak-budak kat sini masih mengeja."

alhamdulillah saya diterima masuk ke tadika KEMAS atas bantuan cikgu noraini. terima kasih, cikgu. tanpa bantuan cikgu, belum tentu saya berada di tahap saya kini....



apa yang ingin saya utarakan di sini adalah,
- kenapa hanya kerana status ibu dan ayah saya sebagai penduduk tetap, saya tidak boleh diberi peluang untuk masuk tadika seperti kanak-kanak lain yang sebaya saya, seperti alasan pertama yang disebut oleh cikgu tadika tersebut?

- adakah sebarang sekatan untuk anak-anak seperti saya dari segi pendidikan?
- kenapa masyarakat malaysia sering memandang serong kepada anak-anak indonesia? apa, jahat sangatkah orang-orang indonesia? adakah orang-orang malaysia terlalu baik hingga boleh dikategorikan seperti malaikat?


fikir-fikirkan.... pada bahagian seterusnya, saya akan ceritakan pula keperitan yang saya alami di zaman kemasukan ke sekolah rendah...

hidup tak selalu indah...


me and my family on engineer tupperware's registration at kolej matrikulasi johor
(dated: 11 may 2008)

4 comments:

criestz said...

sape?? sape?? sape kate kamo jaat??
jom kite g tarek tlinge die pastu tampa pipi die kuat2.. =)

kenape kite nk kena pndng hina kt owg laen ?? kite tu xsmpurna..

bagi ku la kan..

bile kite tgk seseowg y kurng brnasib baik drpd kite..

cube kite bayang kan kite mnjadi die.. n ape y kite nak bile kite mnjadi die..

kalu owg xnk tlg pon xpe tu hak die.. tp tlg jgn hina sy sbb sy xbrnasib baik drpd kamo.. sy juge ade maruah..

pape pon just believe in karma..

buat baek dpt baek buat jaat pdn muke !!

kn kn kn =)

aidaNadia said...

criestz>>
haa~ betol betol betol.. betol... hihihihi...

tapi tu laa~ susah laa nak kata orang sekarang ni..

=(

criestz said...

ala xpyh ckp pape..
tarek tlinge diowg tros je kn sng kn kn nadia kn =P

owh kamo kn bz so nede mase nk lwt blog daku.. huhu (bwk diri g jaoh2-nak jln2 la katekan)

aidaNadia said...

criestz>>
tarek tinge dowang?? isy3.. kalo yang lelaki, ihsan tolong tarekkan moley?? wahahaha~