Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

21 July 2009

Kisah Seorang Budak Perempuan (Part 2)

di sini saya ingin menceritakan pula sambungan pada entri yang lepas. kisah seorang budak perempuan *walaupun budak itu sudah pun besar panjang sekarang ni dan sudah layak menjadi ibu mertuamu, eh, silap silap...*

alkisah...

ketika saya berumur berapa tahun ya... ya, tujuh tahun. masa tu musim kemasukan pelajar ke tahun satu di sekolah rendah. saya sekali lagi ditendang keluar *lalu berdebuk, berguling-guling di atas tangga sekolah dan seterusnya kepala berdarah, bibir pecah, gigi patah. ok. nampaknya satu kisah tipu di situ.* dari memasuki sekolah tersebut.

pada mulanya daddy co0L and hot mommY mendaftarkan saya di sekolah jalan gurney *gurney 1 ke 2, saya tak nak sebut*. namun apabila tiba hari pertama persekolahan, nama saya dikatakan tiada dalam senarai pendaftaran pelajar tahun satu di situ. maka terperanjatlah daddy co0L and hot mommY lalu mereka bergegas ke jabatan pendidikan kuala lumpur.

di sana terjadi sedikit pertelingkahan antara daddy co0L dengan pegawai jabatan itu. pegawai tersebut mengatakan saya tidak layak untuk mendaftar masuk ke mana-mana sekolah rendah hanya disebabkan ibu bapa saya pemegang ic merah. diulang, ic merah.

sekali lagi masa depan saya disekat. kenapa saya tidak boleh menjalani kehidupan biasa seperti kanak-kanak lain?

maka daddy co0L pun segera berjumpa Datuk Drs Suleiman yang ketika itu ahli parlimen titiwangsa. kebetulan Datuk merupakan perasmi semasa hari anugerah pelajar cemerlang tadika KEMAS seluruh kawasan titiwangsa pada tahun sebelumnya (tahun saya tamat belajar di tadika KEMAS) dan nasib baik juga Datuk mengenali saya kerana ketika itu, saya mendapat anugerah pelajar terbaik tadika KEMAS seluruh parlimen titiwangsa *uisy, macam ala-ala riak je ayat ni kan? tapi nak terangkan situasi masa tu. harap maklum*.

Datuk terus sign surat sokongan dan meminta daddy co0L pergi semula ke jabatan pendidikan. selepas pegawai di sana membaca surat dari Datuk itu, maka dia pun menghubungi sekolah yang terdekat dengan rumah, sekolah kebangsaan polis depot.

dengan itu, dapatlah saya masuk ke tahun satu walaupun agak lewat berbanding orang lain. orang lain bulan disember dah masuk sekolah. saya ni, bulan mac.

entahlaa~! bila memikirkan semula keperitan masa berusaha untuk masuk sekolah dulu, saya berfikir semula, apa akan jadi pada saya kini jika peluang-peluang yang muncul itu tidak muncul pada ketika itu? adakah saya akan mendapat laluan masuk ke universiti dengan mudahnya?

untuk makluman sahabat-sahabat sekelian, ada ramai lagi anak-anak yang senasib dengan saya yang tidak dibenarkan mendaftar untuk masuk sekolah sampai ke hari ini. bukan sekadar itu, ada juga yang tidak layak mendapat sijil kelahiran kerana ibu bapa bukan warganegara malaysia.

apa akan jadi pada anak-anak ini nanti jika pendidikan awal mereka disekat? ke manakah hala tuju mereka?

jangan salahkan anak-anak indonesia jika suatu hari nanti ramai antara mereka yang menjadi perompak, penyamun, pencuri, pelacur atau penagih dadah. hal ini kerana pendidikan awal yang sepatutnya mereka dapat, telah disekat oleh peraturan yang saya kira langsung tidak masuk akal. jika mereka tidak diberi peluang untuk belajar, masuk ke sekolah, apa akan jadi pada masa depan mereka? mampukah malaysia menanggung lagi bilangan gejala sosial yang semakin lama seakan tidak boleh reda?

bila semakin banyak masalah sosial, mulalah masyarakat menunding jari ke arah pendatang. tak kisahlah pendatang halal ke, pendatang haram ke... tapi mungikn mereka terlupa, satu jari yang ditunding kepada orang lain, balasan 4 lagi jari lain menunding ke arah diri sendiri.

fikir-fikirkan.....

malaysia perlu transformasi jua...


7 comments:

  1. nak komen..nak komen..nak jadi penyebok!!hahahah..aku rasela kan..malaysia buat mcm nih..coz tak sume malaysian child yg dapat oppurtunity nak blaja.means yg susah2..maybe govt bg keutamaan kat childrens yang susah2 ni..byk org malaysian yg susah yg still tak dapat perhatian dari kerajaan.aku rasela kan..mesti dorang cube tolong malaysian dulu..and aku tgk skarang byk dah indonesian kids dapat peluang belajar.aku rase ko untung..coz nape tau..bile ko dah susah dulu..u know how to appreciate things.see.aku kire ko berjaye la dalam pelajaran ko kan..mule2 memang susah..dah kat negare org nyahh..Kerajaan mesti nak utamakan rakyat die dulu.betol tak??Malaysia ni kecik.nak tampung rakyat sendiri yg semakin beranak pinak ni pon payah nyah..at least..u got the chance to learn..sampai degree dah pon..ayerp..memang aku rase ade lagi indonesians yg ketinggalan..but malaysians pon ade jugak.if you're the leader of a country.what would you do?

    ReplyDelete
  2. pasal sistem tak dapat surat beranak tuh..same ngan US.unless you r a permanent residents yup..u can get one.if not..contohla mcm mexican yg slalu masuK US tuh..meamng lah tak dapt..means sape2 yg masuk xde document memangla xkan dapat surat beranak..

    ReplyDelete
  3. hik3...

    d thing is rite. memang laa patut utamakan org2 msia dulu gi skul... ok, kjaan msia mmg shud help d msian 1st, tp, tak boleh laa nak sekat org lain nak belajar... even yuran pelajar asing jauh lebih mahal than plajar msia sndiri w0o... tapi dorg sanggup bayar sbb nak anak dorang masuk skolah... no matter how hard is dat...

    4me la, govt shudn't sekat d chances to go to d skul... in d end, d child akn jd rakyat msia gak, bkrja utk msia gak, mcm aku...

    yg kes takde surat branak tu, budak2 tu parents dorg PR. mcm mak bapak aku gak.. tp dunno y, dorg tak pat surat branak.. ape nk jd ngn budak2 tu bila besar nnti..

    aku memikirkn, ms yg lbih pjg nnti... prblnjaan lbih utk pndidikn itu pnting.. sbb generasi skrg yg akn jd pmmpin akn dtg...

    plus, some fact, bilangan org mlayu di msia sbnrnya tidak byk mana.. jika dihalau smua org indonesia, msia blh jd mcm sngapore skrg...

    pd aku, utk jgka masa pjg, anak-anak indonesia tu ttp akn jd warganegara malaysia... so, pndidikan awal tak ptt disekat... bia mereka blaja tinggi2, nnti sama2 bgunkan msia.. msia ni mmg kecik aje... :) kite tak boleh nk gado2..

    ReplyDelete
  4. wahhhhh..haha..betul2..govt tak patut sekat org nak blaja..tapi aku rase every thing yang happen now ade reason kan.mesti ade reason govt buat mcm tuh..yang aku tau nak jadi malaysian ni memang la susah nak mampos unless you have something so so so great to offer to Malaysia.tapi hak belajar tuh memang patut di bagi la.memang tak adil la kan if a kid tak boleh blaja just because of die punye kerakyatan..anyway nadia..ko dah bangkitkan isu yg agak berat maybe?ahahah..and sgtla interesting..

    ReplyDelete
  5. rasenya ana pon nk luahkan jugak perasaan semacam ini..tapi ana wakilkan kamu je la..boleh ye...huhuhu...k slut kmu..

    ReplyDelete
  6. farah>>
    tu laa~ isu ni agak berat.. dan aku dah bangkitkan dalam peringkat universiti... pastu diorang mintak aku direct contact tu Jbtn Perdana Menteri... aku akan usahakan.. :P

    al damanhuri>>
    ana tau enta yang komen dis entri.. :) ahahaha~! suara ana tak sebesar mana.. tapi ana akan cuba pjuangkn bnda ni.. ksian budak2 dekat rumah tu tak sekolah.. :(

    ReplyDelete
  7. al damanhuri>>
    ana tau enta pun alami nasib yang sama... tapi alhamdulillah enta tak pernah putus asa n sampai juga ke al-azhar walaupun kita dulu susah sangat nak masuk sekolah or dapat apa-apa bantuan.. ana kagum...

    ReplyDelete