Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

06 November 2009

Ukuran Kecemerlangan

dah habis exam ni, baru saya terfikir sesuatu~ saya menjawab exam, ada paper yang saya dapat jawab dengan laju, ada yang saya terpinga-pinga nak jawab.

yang dapat jawab dengan laju tu, sebab, dapat spot question. yang tak ada spot question, tak dapat jawab dengan baik.

yang dapat jawab dengan baik tu, mestilah dapat gred tinggi, kan. yang tak dapat jawab dengan baik, gred rendah.

jadi, apa sebenarnya ukuran kecemerlangan? kalau semua pensyarah bagi spot question, semua orang dapat gred tinggi, dan masa tu semua orang dapat dean list. tapi, kalau tak?

jadi sebenarnya, apa nilai kecemerlangan seorang mahasiswa? bila kita dengar budak tu dapat 4.00, waaaa.. semua kagum.. bila ada subjek yang dapat A+, waa~ bangga... apa makna A+ kalau soalan tu semua soalan spot..

macam mana pula kalau soalan tu susah-susah ke~ next sem pulak, soalan untuk subjek tu, senang-senang... apakah nilai kecemerlangan mahasiswa?

apakah perlu satu gred untuk generic skill seseorang? perkara itu sesuatu yang subjektif untuk dinilai...

maka, janganlah kita apabila mendengar orang dapat 4.00, jangan terus terlalu kagum tak semena-mena~ sebabnya, heh, itu hanyalah sekadar atas kertas, okay. soalan exam boleh berubah-ubah. adakah dengan dapat A, kita boleh terus kata seseorang mahasiswa tu benar-benar mahir dalam subjek tu? mana tahu, dia dapat A sebab spot question je ke? ataupun, memang soalan-soalan tu dia dah mahir, kebetulan kena pada topik yang dia mahir... haaa~

fikir-fikirkan~!

No comments: