Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

09 April 2010

Hari Ini Hari Jumaat

dulu masa kecil-kecil *baca baku okeh!*, fikiran masih suci murni tanpa noda dan dosa, ustazah pernah kata,
"Azan untuk solat jumaat ada 2kali"

saya tak percaya. lepas tu saya tunggu hari jumaat. waktu zohor. saya dengar betul-betul.
"haah la, ada dua kali azan..."

saya buat muka kagum.





dulu masa kecil-kecil, ibu pernah cakap,
"hari jumaat, waktu orang solat jumaat, mesti hari sangat panas. panasnya jumaat tak sama macam hari lain..."

saya tak percaya. sejak dari tu, saya observe waktu zohor hari jumaat. saya jadi macam pencerap cuaca. hasilnya, setelah 2-3tahun saya buat pemerhatian, betul kata ibu, time solat jumaat, mesti panas, dan panasnya lain macam...




tapi, ada satu hari tu *saya masih kecil lagi, belum besar-besar*, tiba-tiba hujan masa pagi jumaat, bawa sampai nak masuk waktu zohor. saya bagi tau ibu,
"ibu, tu hujan. kenapa jumaat minggu ni hujan?"

ibu jawab.
"orang tua-tua kata, hari kiamat nak dekat kalau hujan masa solat jumaat..."

saya terperanjat. "ibu, nadia takut kiamat..."

tapi, beberapa saat sebelum azan zohor berkumandang, tiba-tiba hujan berhenti.

saya kagum lagi.



betapa memang solat jumaat itu wajib didirikan berjemaah, sampai hujan pun boleh berhenti. LELAKI, no alasan untuk tak pegi solat jumaat kat masjid, ok!


thanks inchik yaho0~


(^_~) lahirnya pada malam jumaat terakhir dalam bulan ramadhan 1407H... jumaat lagi.. :D

7 comments:

Aqma eUcaLypTus GurL said...

saya pun lahir hari jumaat juga...
selamat berkenalan nadia....
(mengimbas kembali masa pertemuan pertama di UTM memperkenalkan diri.. sob3...)

Hafiz El Hilmi said...

menarik! thanx. :D

nuruddin | Ray said...

yea...tidak ada alasan untuk tidak ke masjid menunai8kan solat jumaat...dan juga tidak ade alasan jika hanya solat jumaat je,yg laen kantoi...haha...

cinta sang ratu... said...

a'ah la..baru perasan mmg xpernah hujan time solat jumaat..kagum jugak ni!

Nur Mawaddah Mahdiyah said...

gud entri...
mkin mntp npknya bbrbcra soal agm..wlaupun simple but intrestng...truskn ..mga bkn sja dpt mhsbh dr kita tp dpt dmnfaatkn oleh org len...jika kita menggali ilmu tuu, kita akn dpt sumtin..yg amt brmkna dn brmnfaat...mga kita sntiasa istiqomh..insyaAllah..

MuNie said...

suke~!! xsgka eh gtu.. lg 1 bile ade 2x khutbah pd ari jumt, sng cter cm raya la dlu.. tndanye mok kiamat jgk. huhu...

Nadia Havez said...

aqma>>
wahhh~ saje buat tube-tibe sayu kt sini.. aih~

pijo>>
welkam.. :)

Ray>>
bersempena hari jumaat, kita bagi entri tentang jumaat.. :D

adibah>>
terima kasih kepada emak.. eh, ibu..

bugee>>
insyaAllah.. sama2 moga istiqamah.. berubah tak susah, tapi istiqamah tu yg susah.. :D

munie>>
o0 yea? satu lagi~ :D