Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

12 May 2009

Perkahwinan

ok, kita sambung ceramah free yang saya dapat dari ayah terchenta pada.... (bila ye?? kalo tak silap masa nga tngok tv, cter restu mertua.. hah! hari sabtu, malam.. bdasarkan crita tv itulah ayah saya memulakan topik, P.E.R.K.A.H.W.I.N.A.N)

Ayah : Kalau awk dapat mak mertua macam sheila rusly tu, awak nak ke kawen ngn anak dia? yela, terang2 dia dah perli2 awak smpai mcm tu skali, dan terang2 dia tak suka awak? sanggup ke?

Saya : Err.. entahlaa.. susah nak kata... (sambil berfikir2... berfikirkah??)

Ayah : Kalau cmtu, baik tak payah.. dah la mak dia tak suka.. orang pompuan ni, mak mertua kena terima.. sebab kalau tak, susah...Perkahwinan ni, bukan awak dengan suami awak semata-mata, tapi seluruh keluarga kita, dengan keluarga dia..

Saya : (Terdiam sejenak...)

Ayah : Awak nak cari suami, awak kena fikir banyak benda... sanggup ke dia terima awak seadanya awak, sanggup ke dia berkorban sebab awak anak sulung dan adik beradik awak tak ada lelaki, jadi tanggungjawab awak dah jadi macam anak lelaki sebab awak anak sulung...

Saya : (dalam hati..) betol3!!

Ayah : lagi satu awak kena fikir, boleh ke family dia get along dengan family kita? awak tau kan macam mana keadaan family kita?

Saya : (dalam hati sekali lagi) mm.. part ni yang susah sket...

Ayah : sebab tu, nak pilih calon suami, biarlah dia betul2 ikhlas...

Saya : susahnya... senang2, ayah n ibu je la pilihkan! (Ketawa!)

Ayah : mana boleh camtu... ayah kalau boleh, takde nak masuk campur hal awak.. awak sndiri nampak kan, ayah bagi kebebasan kat awak, buat kputusan awak sndiri.. sbb pada ayh, awak msti lbih tau apa yg tbaik utk dri awak.. dan ayh yakin awk mmpu fikir baik buruk kputusan awk sndiri..

Saya : (dalam hati..) oh, ayah! thanks!

itulah serba sedikit dialog ayah dan anaknya di malam minggu yang lepas.. saya tau ayah saya memahami saya... cuma kadang2 ada perbezaan pndapat antara kami.. yang penting, saya tau ayah terlalu sayangkan saya dan saya sayang ayah!

mmmuuaahh!!!!!! heee~

susahnya!

7 comments:

  1. nak kawin! hehehe...issshhhh...xnak r,lots of thing to setle down dlu =)

    ReplyDelete
  2. cyg!

    i pun now asyik kena sound bab kawen ni.. kadang2 smpi nek tensen i dibuatnyer.. hurm.. dialog yg mcm kat atas tu pun i dh lalui.. adoi la.. nowadays mcm xde topik lain je.. huhu

    ayh owg siap dok brangan nak cucu lg.. adoi.. tensen i.. tu tak termasuk ceramah adat2 perkahwinan yg perlu dijaga..

    p/s: i dh nk kena kawen ke? adoi.. adoi.. huhu

    ReplyDelete
  3. eLia cOmeL>>
    atai eh... tapi nak kawin gak!! hahahaha...

    LeaQistina>>
    hahahaha... bapak org asyik bukak bab kawen je sejak i dok umah ni...(mentang2 ni 1st tyme i ada lama kat umah.. kalau x, ader je program...)
    u tu mmg ptot kawen dah pon.. master pon dak nk abih..
    hai nasi minyak kat ipoh dulu la gamaknyerr... hahaha

    ReplyDelete
  4. huhu.. now bukan stakat mak bpk owg.. tp smpi tok n tokwan pun join skaki.. now owg rasa mcm dunia ni kecik je nk lari..

    adeh.. nak wat mcm mana nih cyg? fening2..

    ReplyDelete
  5. wah.. ni sampai tok tokwan pn masuk cmpuq tolak darab bahagi, ceq tataw nak kata pa dah... mmg konfom knduri kat ipoh tak lama lg.. hik3

    ReplyDelete
  6. wahaha.. masin mulut u.. mau pengsan sat i... huhu...

    ReplyDelete
  7. pengsan?? tamaw tamaw!! ahahahaha

    ReplyDelete