Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

15 May 2009

RazakSAT sedia untuk dilancar pertengahan Julai

KUALA LUMPUR: RazakSAT, yang sepatutnya dilancarkan pada bulan lalu, dijangka dilepaskan ke ruang angkasa dari Pulau Kwajalein pada pertengahan Julai.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadilah Yusof, berkata kini Teknologi Pengembaraan Ruang Angkasa (SpaceX), yang bertanggung jawab ke atas roket Falcon-1, sedang membuat ujian gegarannya berdasarkan spesifikasi yang diperlukan.

Katanya, satelit tidak mengalami masalah tetapi pelancar roket yang bermasalah.

"Roket ini, apabila mereka lakukan ujian akhir sebelum pelancaran, didapati menghasilkan gegaran tambahan berbanding dengan spesifikasi yang ditetapkan," katanya selepas pelancaran Pameran Penciptaan, Inovasi dan Teknologi 2009 di sini, hari ini.

Fadilah berkata, gegaran tambahan boleh merosakkan satelit ketika pelancaran. "Sebelum tarikh sementara, kami mahu memastikan mereka memenuhi spesifikasi," katanya.


RazakSAT, satelit penderiaan jauh Malaysia pertama, akan menyediakan imej peleraian tinggi negara yang akan digunakan untuk pengurusan tanah, pembangunan dan pemuliharaan sumber, perhutanan, migrasi ikan dan keselamatan. - Bernama

berita diambil dari sini

(^_~)v

No comments:

Post a Comment