Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

19 May 2009

Remote Sensing Student....


baru baru ni, saya gi karnival kerjaya yang ada kat pwtc tuh.. bukanlah untuk mencari kerja.. tapi cuba tengok apa yang ada.. pemergian ke sana ditemani adik (ira) terchenta..

bila try survey company by company, macam takde je yg nak amik saya (saya memperkenalkan diri sebagai graduan remote sensing) sebagai pekerja.. yang ada pun hanyalah satu, iaitu petronas...

jadi sebenarnya bagaimanakah status kita ni di pasaran kerjaya?

bila bertanya tentang keperluan masa hadapan, jawapan kebanyakan mereka, "kami mencari jurutera...."

bila keadaan jadi macam ni, saya terus moral down rendah.. sebab bila fikir balik, saya sndiri tak tahu apa yang saya sudah pelajari setakat 3tahun ini (layakkah seorang bakal pelajar tahun4 berkata begitu???)

entahlaaaa....


tapi bila saya ke hospital semalam, mentaliti saya berubah.. bila doc tanya saya jurusan apa di utm, mereka bertanya lebih dalam apa yang saya pelajari..

tak semena-mena saya menjadi bangga sebagai pelajar remote sensing...

saya positifkan diri, perkara ini terlalu baru di malaysia.. jadi orang belum nampak kepentingannya...

No comments:

Post a Comment