Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

16 May 2009

Sakura Merah Jambu

terlalu ramai pula yang tanya, kenapa sakura? kenapa merah jambu? tak kurang juga yang tergelak.. ok3.. lepas ni saya guna nama alamanda kuninglah, ok? hahaha~

sakura is
Japanese flowering cherry. it is a symbol of feminine beauty, the feminine principle, or love in the language of flower.



During World War II, the cherry blossom was used to motivate and manipulate the Japanese people, to stoke nationalism and militarism among the populace.

ada sahabat bertanya, "kenapa mesti sakura? yang popular di jepun. kenapa tidak bunga raya?" hahaha~ kalau saya pilih bunga raya pula, akan ada yang bertanya, "kenapa tidak ros ke, cempaka ke?" hah, manusia memang terlalu banyak persoalan. bukan itu masalahnya sekarang. masalahnya, pemilihan sesuatu itu perlu ada sebab.


saya memilih sakura, sebab kecantikannya. bukan nak kata saya cantik, tapi sakura tu sangat cantik pada pandangan saya. (cantik itu sangat subjektif. kita boleh kata bunga tahi ayam itu cantik juga walaupun nama tak cantik) sakura tu cantiknya, cantik yang sederhana. tak macam ros yang sentiasa diagung2kan. indahnya dengan gaya dan caranya tersendiri.


kenapa merah jambu? saya bukanlah seorang pinkish. saya minat warna lembut dan pastel. sebenarnya saya lebih minat warna turquoise

sebab tu saya suka tengok laut... saya memilih merah jambu kerana warna itu yang bersesuaian dengan sakura selain putih... jadi kesimpulannya di sini... sakura merah jambu adalah isi dalam yang memerlukan kesederhanaan dengan keindahan tersendiri serta bersesuaian dengan keadaan..

ada faham ka tara faham??
:P

renung-renungkan, selami sendiri...
(^_^)v

6 comments:

  1. kalau ndia sakura merah jambu,
    i nak siakap tiga rasa... wahaha...
    *sudah semestinya i punya alasan tersendiri*

    keh.. keh.. keh..

    ~LeaQistina

    ReplyDelete
  2. siakap 3 rasa??

    ahahaha... yumm yumm...

    sabar ye cik LeaQistina...

    saya akan publish gak cerita tu lam blog ti..

    :D

    ReplyDelete
  3. salam. hehe..sy pun suke sakura..tp sakura mcm2 kaler...btol, bunga tu cantik..ciptaan ALLAH yang Maha Indah..=)

    ReplyDelete
  4. Siti Hasunah Mohammad>>
    tapi sedihnya, tak pernah tengok yang real.. isk3.. *konon-konon crying..*

    ReplyDelete
  5. ya pink sakura, faham2..

    suit u well...

    ReplyDelete
  6. v(^.^)>>
    faham?? bagus anak murid... nnti rajin2 buat kje skolah k.. :D

    ReplyDelete