Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

16 May 2009

Tulang Belakang


ok, untuk memahami keadaan sebenar, beginilah lebih kurang keadaan gambar rajah MRI saya. macam yang ditunjukkan anak panah tu. tapi gambar ni saya pinjam dari wikipedia ok.. bukan gambar rajah MRI saya.. thanks to wikipedia.. hehehe... tulang belakang kita ni kan ada absorber (yang kaler putih2 hitam antara tulang2 tu).. yang warna hitam legap macam kat anak panah tu maksudnya, absorber tu dah tak ada. macam tu la lebih kurang apa yang terjadi pada saya.. tapi saya ada 2 absorber yang koyak..

oleh sebab tu, saya dilarang sama sekali untuk melakukan kerja berat dan tak boleh duduk terlalu lama, berdiri terlalu lama, berjalan kaki terlalu jauh, berlari dan segala-gala yang melibatkkan pergerakan sebab kawasan yang terkena, antara tulang belakang dan tulang pinggul..

treatment? ada beberapa method yang dicadangkan oleh doc tapi tak sesuai dilakukan untuk orang muda (kata Dr Azwa dari Jabatan Ortopedik, HUKM).. pembedahan, tak boleh.. injection pun tak boleh... risiko untuk terkena saraf tunjang sangat tinggi dan tulang saya perlu dipakai lama lagi memandangkan saya masih muda.. kesan sampingan yang mungkin berlaku, lumpuh separuh badan dan duduk atas kerusi roda sahaja lah..

jadi saya ambil keputusan untuk tidak melakukan pembedahan atau mengambil sebarang suntikan.. cuma tiap kali sakit dan saya perlu bergerak, saya akan memakai supporter untuk mengurangkan rasa sakit.. hanya itulah yang boleh saya lakukan disamping makan ubat tahan sakit dan baring, tidur if dah terlalu sakit...

hehehe.. semoga sakit ni boleh sembuh dengan sendiri dengan usaha fisioterapi dan tawakal kepada Ilahi.. hehehe

(-_^)v


5 comments:

  1. as salam..akak nak tya blh?mcm mna mula2 akak tau dpt slip disc ni..sy pun risau jgak ni dah 3kali jatuh terduduk/punggung...prnah angkat bnda2 berat mcm tong gas,buat keje lasak2..skrg mmg xblh nk agkt bnda berat,jln jauh,duduk/berdiri trlalu lama...nak g check kat klinik kot nurse ckp ngade2 pulak...

    ReplyDelete
  2. anis amira::
    macam mana dpat tau? its a longgg story.. will write about it soon.
    basically, masa tu tetiba tak dapat gerak, then pegi sana sini berubat siap g xray bagai, end up doc soh buat MRI, then dari situ baru tau slip disc.

    u better go cek, adik.. sebab at least prevent is better than cure... :)

    ReplyDelete
  3. Sy pon bru dpt tau kena slipped disc last 2 wks. Sbnrnye dh sakit since drjh 5. Few times buat xray xdpt detect until la buat MRI. Sis sakit berpanjangan or on off?

    ReplyDelete
  4. fardiana anisza>>
    saya sakit on off.. so takde la rasa seksa sangat.. kalau sakit bpanjangan tu mau terbaring je rasanya.. hihi

    ReplyDelete
  5. Klau wt kiropatrik blh x?xde cara lain ke utk elokkan blk

    ReplyDelete