Klik Klik Klik Thanks Darl!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Junior Aulad

junioraulad-728x90

18 June 2009

Mari Belajar Bahasa Arab (Part 3)

wah, nampaknya ruangan ini makin ada kemajuan. syabas untuk diri sendiri. *wahaha~ walaupun hanya satu perkataan sehari, ianya tetap ilmu :D*

ni dari seorang sahabat baru, LuKLuK BaiDoaH. thanks to her. :D


hayya nat'am - jom makan

hayya nahrij - jom keluar
ilalliqa' - jumpa lagi <-- yang ni ana biasa dengar kat tv. wa ilalliqa' - dan jumpa lagi :D

ok, ini dari sahabat Damanhur tu jugak *alamak, lepas dia balik Malaysia kena belanja KFCS la nampaknya.. (kentang fried cicah sos) ;)*

berikut merupakan doa-doa yang selalu orang-orang mesir sampaikan bila berjumpa rakan-rakan mereka hatta di tengah jalan sekalipun. orang mesir ni suka doa direct kepada rakan-rakan bila berjumpa...

allah yakrimuk - mudahan2 allah muliakan kamu atau mudahan2 allah ikram kamu
allah yaftah alaik - mudahan2 allah bukakan hati kamu
assalamualaikum - *ni semua orang pun tau kan.. :D*

satu perkataan untuk hari ini:-
aidon - juga <-- aidon ni bahasa arab foshah tp slang mesir: bardu

antara bahasa arab standard dengan bahasa arab mesir, berbeza sebenarnya. bahasa arab pun macam-macam jenis. slang mesir, yaman etc.
samalah macam bahasa melayu. bahasa melayu malaysia, indonesia, kampuchea, afrika selatan. bahasa melayu juga, tapi berbeza sedikit.

bagi bahasa arab mesir,
- huruf 'jim' --> tukar jadi 'ga'
contoh 'jalasa' *asyik contoh jalasa je kan hahaha* --> 'galasa'

- huruf 'qaf' --> jadi 'hamzah'
contoh 'qalbu' --> 'albu'

ok.. pandai murid-murid cikgu hari ni. sehingga kita bertemu lagi di lain siaran..

(^_~) longlasting happiness :)


2 comments:

Am said...

Assalamualaikum,

Bagus juga muatkan belajar bahasa Arab, bolih la Ana belajar sikit2. Taniah.

aidaNadia said...

Waalaikumsalam,

ilmu yang ana ada pun terlalu cetek nak dibanding dengan orang lain yang sudah tentu lebih fasih. tapi ana cuba muatkan sedikit yang ana tahu... thanks (^_^)v